Brev:
Problemer med at tygge
12. november 2007
Alder:
9 mdr.
Problemer med at tygge
Så har jeg brug for endnu et råd vedr. min datters mad.:-)
Laura er nu 9½ mdr. Er meget aktiv – har kravlet siden hun var 7 mdr. og rejser sig op af alle ting. Har indtil videre fået 8 tænder – det kan måske også være en grund til at hendes appetit har svinget meget?
Hendes plan for dagen ser sådan ud:
Morgen: Havregrød med frugtmos
Formiddag: Flaske med mme – 60-120 ml.
Frokost: Øllebrød eller grøntsagsmos
Tidlig eftermiddag: Flaske med mme – 100-150 ml.
Sen eftermiddag: Prøver med diverse grøntsager der skal tygges + lyst brød
Aftensmad: Grøntsagsmos evt. med kød eller fisk
Ved sengetid: Vælling – 200 ml.
Nat: Flaske med mme – 80-140 ml.
Jeg har aldrig kunne få hende til at spise ren grøntsagsmos, så den er blandet op med pulvergrød. Der må heller ikke være klumper i.
Har prøvet at give hende vores mad til aftensmad. Men det er meget få ting der glider med – boller i karry er et hit, men der er heller ikke meget der skal tygges.
Hvis vi tilbyder hende vores mad og hun næsten intet spiser, skal vi så lave noget andet til hende eller hvad?
Problemet er, at få hende til at spise mad hun skal tygge! Hun vil rigtig gerne selv tage maden i munden og det får hun lov til. Men det ender faktisk altid med, at hun tygger lidt på det og så spytter hun det ud.
Hvis jeg giver hende noget hun selv kan spise ved siden af grøden/mosen kan jeg ikke få lov at give hende mere skemad. Og så ender det jo med at hun næsten intet spiser.
Det er endnu heller ikke lykkes mig, at få hende til at spise rugbrød. Jeg har prøvet mange forskellige slags. Det kommer lige så hurtigt ud af munden, som det kom ind. Hvis jeg lægger forskellige ting foran hende får rugbrødet lov at blive liggende.
Har du nogen gode forslag til hvordan vi kommer videre?
Hun starter i dagpleje 1/12 – jeg håber at det også kan hjælpe lidt til.
Kærlig hilsen Maria & Laura