Brev:
Kostplan og ammestop
12. november 2007
Alder:
8 mdr.
Kostplan og ammestop
Kære Helen
Jeg har lige et par spørgsmål:
Vores søn er nu 8½ måned, vejer ca 11 kg og har det helt fint, han er glad og tilpas og møver sig rundt på maven i hele lejligheden. Han kravler ikke endnu, men kan godt finde på at humpe (eller noget) frem på numsen, hvorpå jeg ligger ham ned, så han kan møve sig frem. Er det ok, jeg vil rigtig gerne at han lære at kravle (på et tidspunkte) ikke humpe på numsen.
Hans mad og sove plan ser ud som følger:
06 amme
08 havregrød og mælk (for jern og d-dråber)
10 frugt og vand
Sover ca 3/4 t - 1½ time (meget forskelligt)
(han vågner efter ½ time og kan nogen gange puttes igen og sove lidt længere)
12 rugbrød med vand (han spiser en hel skive bondebrød med forskelligt pålæg)
14 grød af havregryn, rugmel og hirsemel med frugtmos og vand
Sover 1 -1½ time ved 14.30 tiden
16 (når han vågner) frugt, riskiks, knækbrød, bolle eller lign og vand
18 aftensmad med os (kartofler, sovs, kød, grønt osv)
19 amme
sover ved 19.30 tiden
23.30 amme
03.30 vågen og skal puttes (vi kan ikke få ham til at sove videre selv, kan godt vågne helt op)
06 amme
Mit andet spørgsmål er om dette dækker hans mad/drikke/energi behov om dagen. Jeg ammer ikke længere om dagen, da det hele tiden kom på tværs af træning, søvn osv, det er nemmere at give ham et stykke brød/frugt eller lign. Jeg syntes han spiser hele tiden, men det er vel meningen?? Han virker ikke sulten ellers!
Mit tredje spørgsmål er hvordan jeg skal forholde mig til amning og især ammestop. Han har aldrig ville have flaske eller sut, så han kan ikke få MME. Jeg starter på arbejde efter jul og ønsker ikke så meget at amme mere, det er ikke længere så rart og hyggeligt som det har været. Jeg har været meget, meget glad for at amme, men nu føler jeg mig som en madmaskine, der bare er til rådighed....Han er ligesom blevet for stor.
Jeg har overvejet at stoppe til december, men kan han undvære mad mellem 19 (hvor vi kunne give ham grød at sove på) og til om morgenen???? eller hvordan gør man det...............skal han så have grød kl 24????.
Hvis du ikke anbefaler man stopper, hvornår anbefales det så???? jeg tror virkelig ikke jeg holder til slutningen af februar hvor han fylder 1 år.
Det føles også som om han vågner efter babs kl 03 om natten, og jeg er ved at have rigtig meget brug for mere end 3 timers sammenhængende søvn!!
Ser frem til dit svar.
Med venlig hilsen
Jane