Svar: Kostplan og ammestop
12. november 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Jane
Jeres plan for dagen ser rigtig fin ud og det ser umiddelbart ud som om at jeres dreng får meget forskelligt og spiser stort set, hvad du tilbyder ham.
Efter 9 måneders alderen må komælk udgøre en større del af hans indtag og her vil det således være passende med en lille portion tykmælk, A38 eller lignende, som så også vil erstatte en amning og dermed sikre ham hans mælkebehov.
Du ammer ham ca 4 gange i døgnet nu og det lyder umiddelbart fint, mange børn begynder at kunne trappe ned til 3 amninger dagligt omkring dette tidspunkt, men igen så afhænger dette jo af det enkelte barn og hvordan din dreng i øvrigt trives, melder sig, kan koncentrere sig om det osv.
Omkring 10 måneders alderen plejer man at nedsætte amningerne til 2 gange dagligt og det vil umiddelbart være godt, hvis du kunne bibeholde dette frem mod 1 års alderen, så han først efter 12 måneder skal leve udelukkende af komælk. Alternativet til amning er jo modermælkserstatning og det virker ikke relevant at introducere dette nu, med den alder din dreng har.
At han søger brystet mere og gerne vil spise om natten, hænger sandsynligvis sammen med den udvikling han gennemgår. Han er godt igang med at bevæge sig ud i verden og samtidig også igang med at adskille sig lidt fra dig. Han sidder således ikke længere helt så meget i favn som tidligere, men han har stadig behov for stor fysisk kontakt og derfor søger han dette ekstra og især om natten... Det er helt naturligt, men jeg kan godt forstå du synes det er hårdt:o)
Med hensyn til den amning der ligger kl 03, så tænker jeg at dette handler mere om behov for tryghed og nærhed end om et egentligt behov for mælk og jeg synes derfor at du i første omgang skal forsøge at få den amning væk. Rent ernæringsmæssigt kan han godt klare sig uden amning midt om natten og det især når han også ammes inden midnat. Du må forsøge at lade far tage over, far kan give alt det tryghed og nærhed der er nødvendigt, far kan lægge sig og sove med ham, hvis det er den helt tætte kontakt der er behov for - alt andet end brystet.
En plan for dagen, der passer til et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen: Evt. amning
Morgen: Havregrød lavet med sødmælk, mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ½ banan, frugtmos eller frisk frugt, vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, tilbehør af rester fra aftensmaden, det kan være lidt godt kogte pastaskruer, stykker af frikadelle og lignende. Også kogte grøntsager som ærter, majs, og små stykker gulerod. Nogle gange er det fortsat nødvendigt at give lidt grøntsagsmos for at fylde godt op i maven. Vand af kop
Sover middagslur
Eftermiddag: En lille portion tykmælk, A38 eller lignende, rugbrødsdrys, frugtmos på, ½ banan og igen ½ bolle med smør, frisk frugt at sidde med selv. Vand af kop
Før aftensmad: Stykker af forskellige grøntsager, ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt osv.
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, meget gerne mad der smager af noget, sovs er godt - mos ris og grøntsager med lidt sovs og giv så mad ved siden af i stykker. Evt. slutte af med en portion frugtgrød med mælk på til dessert. Mælk af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Evt amning, dette afhænger af om han ammes tidlig morgen og hvordan han I øvrigt sover bedst.
Sålænge din dreng er under 9 måneder så er det fortsat vigtigt at du giver ham modermælk, alternativet til dette er erstatning. Efter 9 måneders alderen kan komælk som sagt udgøre en større del af hans indtag, men det anbefales fortsat at man giver modermælkserstatning eller modermælk ved siden af.
Den første amning der skal væk er således amningen om natten. Den næste er amningen inden midnat, hvor han kan få en kop mælk, som så overgår til at være en kop vand. Den næste amning kan være den om morgenen, hvor I i stedet står op og begynder dagen direkte med grød og den sidste der forsvinder er amningen inden sengetid, hvor en kop mælk, en banan og en godnathistorie kan blive det nye putteritual.
Hvis du slet ikke kan overskue amning efter jul og beslutter at stoppe, ja så må du stoppe. Nogle gange sker der også det, at barnet i takt med at man får skruet amningerne yderligere ned til kun 2 gange dagligt, selv begynder at afvise brystet, fordi mælkemængde svinder. På den måde kan du håbe at han selv begynder at sige fra. Gør han ikke det og du gerne vil stoppe, så må det være sådan og så må I stå grædeturene igennem og i stedet tilbyde mælk af en kop. Tørst kan slukkes på anden vis og trøst kan også gives på anden vis.
Med hensyn til at kravle, så er det helt fint at du forsøger at hjælpe ham om på maven og op på alle fire. Du skal ikke flytte hans hænder og ben, men i stedet støtte ham i at vugge frem og tilbage, det er fra vuggende stilling at barnet lærer at kravle:o)
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske