Svar: Far på barsel overgang til flaske
12. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære bekymrede mor
Jeg vil umiddelbart foreslå dig at du stille og roligt begynder at erstatte en amning af gangen med flaske. På den måde får du sat din mælkeproduktion ned, så du undgår at få en brystbetændelse, fordi du pludselig fra den ene dag til den anden, er nødt til at stoppe amning, fordi du er på arbejde.
Det vil sige, at du hen over nogle dage, forsøger at give flaske på det tidspunkt, hvor du normalt ville amme og det kunne meget passende være om aftenen inden jeres lille dreng skal puttes til natten. Altså hvis du plejer at amme 6 gange i døgnet, så går du ned til 5 gange og giver 1 flaske, næste dag eller to dage efter (som du føler behov for) så giver du to flasker og ammer 4 gange osv.
Der er altid en fare for at barnet vil begynde at foretrække flasken fremfor brystet, når barnet begynder at få så meget mere flaske, samtidig kan det være svært at passe amningerne ind med, hvornår du er hjemme - om han lige er faldet, lige har fået noget andet at spise osv. men I må forsøge og se om ikke det går. Du spørger om du kan gøre noget for fortsat at have lidt mælk til ham og det bedste du kan gøre er at lægge ham til. Han er den bedste til at stimulere dig og selvom du kan malke ud en gang imellem, så vil en malkemaskine ikke kunne give samme effekt som et barn.
Derudover så tænker jeg at det kan være positivt for amningen, hvis du kunne amme sen aften og tidlig morgen, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin. Det fremmer således mælkedannelsen netop at amme på disse tidspunkter.
På et tidspunkt skal han jo også til at have skemad og skal således suppleres med noget andet end både modermælk og erstatning, så far får masser at forsøge sig med i sin barsel:o) Derudover tænker jeg at det vil være rigtig godt, hvis far allerede nu forsøger at være den der giver flasken. Han forbindes jo ikke med amning og derfor vil jeres dreng måske mere acceptere flasken, når far giver den. Andre gange så er det faktisk let nok for mor at få den introduceret, som om at barnet forbinder det med at være i mors favn med at spise og derfor accepterer flasken uden problemer... I må forsøge jer lidt frem.
Med hensyn til valg af erstatning, så er der ikke dårlige erstatninger i Danmark - de har alle en høj kvalitet og børnene trives fint på disse - ingen problemer der:o)
Producenterne fremhæver forskellige fordele ved lige netop deres produkt og sådan overordet set, så er der især tre store firmaer på markedet og derfor 3 produkter.
Hipp producerer Hipp modermælkserstatning og Hipp Tilskudsblanding og de vægter økologi højt. Alle deres produkter, også skemad, er økologiske. Hvis I vælger Hipp skal I vælge modermælkserstatning som er et fuldgyldigt produkt.
Beauvais producerer Allomin. Dette findes i en grøn, en gul og en blå udgave. I første omgang vil den blå være interessant for jer og her skal I vælge Blå allomin 1, da den er fuldgyldig. Den grønne er til børn med problemer med forstoppelse, den gule til børn som er meget sultne og som har behov for noget der mætter lidt mere og allomin 2 er praktisk i madlavning og som alternativ til sødmælk - kan f.eks. drikkes koldt af en kop. På den måde er der i beauvais produkter stor valgmulighed alt efter, hvad der viser sig relevant for ens barn.
Nestle producerer Nan som adskiller sig fra de andre produkter ved at både Nan 1 og Nan 2 er fuldgyldige. Det vil sige at man efter 4 måneders alderen kan skifte til en type 2, som mætter lidt mere og som er praktisk anvendelig i madlavning. Nestle har for nylig ændret på sammensætningen i deres erstatninger og har tilsat flerumættede langkædede fedtsyrer, som er en af de ting der blandt andet er i modermælk. På den måde kan man sige at Nan måske minder lidt mere om modermælk, da det jo er præcist det du spørger efter.
Som sagt er alle erstatningerne gode og i sidste ende handler det om hvad jeres dreng bedst kan lide - de smager nemlig ikke ens. Både nan1 og blå allomin1 kan købes i brik og jeg vil derfor foreslå jer at I køber en brik af hver og ser om jeres dreng virker til at foretrække det ene fremfor det andet og så vælger det:o)
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele - både barsel, flaskegivning, arbejdsstart osv. :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske