Svar: Rosiner, nødder og tørrede frugter
12. november 2007
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Det er helt rigtigt at små børn ikke må få for mange rosiner. Anbefalingerne lyder på max 50g om ugen, hvilket svarer til ca. 3 af de helt små rosinpakker som børn nogle gange får med i madpakken. Restriktionerne vedrørende rosiner skyldes, at de kan indeholde svampegiften Ochtratoksin A. Dette gælder dog ikke for tørret frugtpålæg eller anden tørret frugt.
Det er dog sådan at tørret frugt generelt indeholder meget sukker og af den grund anbefales det at man heller ikke giver for meget af dette, men i stedet tilbyder barnet frisk frugt.
Med hensyn til nødder, så skriver sundhedsstyrelsen i deres bog 'Mad til spædbørn og småbørn 2003': "Man bør ikke give hele nødder, peanuts og lignende, før barnet er mindst 1 1/2 år afhængig af barnets udvikling og evne til at tygge maden, da de let kommer i den gale hals (fejlsynkes).
Fra min tid på intensivafdelinger ved jeg at børn faktisk op i 3-4 års alderen kan fejlsynke nødder og det kan således være meget farligt at give børn nødder af den grund.
Allergi over for jordnødder (peanuts) var indtil for få år siden sjælden i Danmark. Men idag ser man flere og især børn med denne form for allergi. Man kan forklare det med at man for det første er blevet mere opmærksom for denne allergitype, men også at jordnødder er blevet mere almindelige i fødevarer og i vores daglige forbrug.
Allergi over for jordnødder er oftest en blivende allergi. Men nødder og jordnødder har ikke nogen allergifremkaldende stoffer tilfælles. Hvorvidt man skal lade være med at spise nødder afhænger af om man har allergi overfor nødder og dette er noget man skal have sin læge til at konstatere.
Så ud fra ovenstående, så vil jeg foreslå at du holder både indtaget af tørret frugt og nøder af forskellige slags på et minimum, og forsøger at tilbyde din dreng frisk frugt og andre ting, som mellemmåltider.
Fortsat held og lykke, håber du hermed er hjulpet lidt videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske