Svar: Tremmeseng kontra dobbeltsengen
12. november 2007
Alder:
18 mdr.
Hej med dig
Jeg synes det er en rigtig god idé at arbejde på at få din dreng til at falde i søvn igen i sin egen seng, og gøre det til stedet, hvor han sover. Vågner han om morgenen, skal han naturligvis have lov til at komme ind til dig, ligesom han altid har haft mulighed for.
Jeg synes et af de bedste putteritualer vi har er godnathistorien. Det at barnet ligger i sin seng og mor eller far sidder ved siden af, læser højt, kigger lidt på billeder og læser videre gør det at skulle sove til noget hyggeligt og rart. Samtidig føler barnet sig meget tryg, fordi mor eller far er tilstede, nærværende, giver sig til og derudover så virker den højt oplæsende lidt dybe og monotome stemme beroligende på børn. Nogle gange falder barnet i søvn imens man læser, andre gange kan man efter historien sige god nat, kærtegne lidt, betrygge barnet i at man er der, gå og barnet falder så selv til ro. Atter andre gange må man gå lidt frem og tilbage eller blive lidt hos barnet - det er forskelligt, afhænger helt af den enkelte situation.
Nogle børn forbinder det at skulle sove med at få lidt at drikke og lidt at spise og her kan man så give en lille kop mælk, måske lunet lidt og måske en banan.
For nogen hjælper det at man er tilstede i værelset uden at sidde direkte hos barnet. At du f.eks. tager strygetøj med op på hans værelse og står og stryger imens han ligger i sin seng. Du er der, kan betrygge ham i det, fortælle ham at han skal lægge sig ned at sove, at du passer på ham osv. men uden at I er klinet op af hinanden. På den måde lærer han at finde roen selv og på en tryg måde.
Så mit råd er altså at udgangspunktet er at han sover i sin egen seng og at du forsøger at betrygge ham i at det kan han sagtens. Start med at læse en godnathistorie der og se så hvad der sker, hvad der er nødvendigt. Hvis han har behov for at du er der, så må du vurdere, hvorvidt du skal blive eller gå til og fra eller alternativt være til stede i rummet med dit strygetøj:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske