Svar: Urolige aftener
13. november 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Cecilie
Tak for din fine beskrivelse:o) Når jeg læser dit brev, så tænker jeg umiddelbart at der er flere ting som gør sig gældende.
For det første er der din drengs alder. Børn i 5-6 ugers alderen har ofte det der hedder appetitspring og selvom din dreng er 7 uger nu, så kan det godt være det, som gør sig gældende. Appetitspring betyder at han er ved at være så stor at han har behov for lidt mere mad, og netop ved at være lidt mere pylret og søgende, småklynkende, så bliver han lagt mere til brystet og du producerer lidt mere mælk.
Det næste, som også handler om hans alder er det faktum, at børn i den alder opfatter rigtig meget. Han begynder så småt at smile mere bevidst og bliver mere og mere opmærksom på omgivelserne, lys, skygger osv. Han hører alt og har ikke evnen til at kunne lukke lyde ude. Det vil sige at den evne, som du f.eks. har, hvor du hører radio - hører en sang du synger med på, lukker af, hører noget i nyhederne der interesserer dig, lukker af igen osv. - den evne har han ikke. Han hører ligesom alt.
Hans spirende interesse for verden og hans manglende evne til at lukke til og fra, den gør at han om eftermiddagen og først op aftenen er fyldt rigtig godt op med stimuli. Han er overtræt og har svært ved at lukke tingene ude. Det er samtidig det tidspunkt, hvor der sker mest hjemme hos jer. Storesøster er hjemme fra institutionen, far kommer hjem, der skal laves mad, der snakkes meget, fjernsynet kører osv.
Derudover fortæller du at I kun har et soveværelse og det betyder at I hos jer er rigtig meget sammen. Det er godt og helt fint, men din dreng kan godt have behov for at du hjælper ham med at finde roen og lukke af.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kunne gå ind i soveværelset med ham, lægge dig ned og amme ham i jeres seng. Nedrullede gardiner, dæmpet belysning og så ro på, så du på den måde hjælper ham med at blive skærmet for alle de stimuli han får.
Tit gør vi det, at vi forsøger 117 ting fordi vi tænker at et eller andet vel må virke. Tager ham op, ammer ham, skifter ham, prøver med en uro, over til far, tilbage til mor, til brystet igen, vugge lidt, gå lidt rundt, prøver med en rangle, ned i vuggen, op igen, lægge på dynen, måske et aktivitetsstativ, en sut osv. osv. men det eneste vi gør er faktisk at tilføre endnu flere stimuli, som faktisk er det han protesterer over.
Så prøv at gå i enerum med ham og få skabt lidt ro lige der hvor han er og så læg dig med ham, når han skal spise.
Med hensyn til at svøbe, så er det en rigtig god måde at hjælpe barnet til at finde roen og når man svøber rigtigt, så skal armene være nede under svøbet. Du kan købe bogen "svøb dit barn" og se hvordan. Prøv at se hos mine partnere.
Det er ikke muligt at lave en dagsrytme på så lille et barn. Din dreng skal stadig have lov til at være rimeligt selvstyrende, men som hovedregel kan man sige at små børn ikke bør være vågne i mere end 2 timer af gangen. Ofte er det måske kun 1½ time og så er de putteklar igen. Så hvis du forsøger at putte nogenlunde med det i tankerne, svøbe, trille en tur i barnevognen osv. så håber jeg det vil hjælpe.
Du spørger om hans motoriske uro med arme og ben der kører op og ned skyldes utilfredshed... det er lidt svært at sige, da jeg ikke kan se ham. Umiddelbart tænker jeg at han jo netop er ved at være så stor nu at han også begynder at bruge sig selv lidt mere, åbner sine hænger, slår mere bevidst ud efter ting osv. Det kan således også godt være et udtryk for iver og for en ny måde at bruge sig selv på, det kommer helt an på hvordan han gør.
Hvis det handler om svært ved at samle sig rent fysisk og en mororefleks der går igang, når han har sovet i 30 minutter, hvorefter han så vågner op og ikke kan komme videre i søvnen, så er det netop en god idé at svøbe ham.
Jeg håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske