Brev:
Amning, manglende søvn og børneeksem
13. november 2007
Alder:
3 mdr.
Amning, manglende søvn og børneeksem
Kære Netsundhedsplejerske,
Nu skriver jeg så igen, pga problemer med nattesøvnen!
Min dreng, Arthur, er nu blevet 10 uger gammel. For en uge siden var der besøg af Sundhedsplejersken, som vejede og målte ham til 5600 gr og 61 cm lang (fødsel 3590 og 53cm)..
Jeg fortalte min SP at han de sidste to-tre uger havde sovet rigtig fint om natten, 4-5 timer fulgt at 2-3. Der har ingen rutine været, han er faldet i søvn i stuen mellem kl 20-22 og nogle nætter har han så sovet 6 timer, andre 3 1/2.. jeg er gået i seng ca samtidig med ham, og har nydt at få sovet nogle længere stræk.
SP advarede mig om at der inden hendes næste besøg, om to mdr, godt kunne komme en periode, hvor han igen sov kortere intervaller om natten. Jeg kan ikke huske begrundelsen. Men Arthur må have hørt hende!
Allerede dagen efter besluttede han sig for at påbegynde en rutine for natten og siden da har han kun sovet 1 1/2 - 3 timer af gangen. Den stod typisk på at han faldt i søvn omkring kl 21, vågnede til amning kl 12, kl 3 og kl 5, ca. I nat har jeg ammet ham tre gange, han er blevet skiftet en gang og han har kun sovet 2 timer i træk.
Hvor han før spiste meget hyppigt om dagen - det var svært at få ham til at vente to timer - så lader han i øjeblikket til at have svært ved at koncentrere sig om at spise, verden er alt for spændende. Jeg har talt hvor mange gange jeg ammer dagligt, og det er egentlig samme antal gange, bare fordelt anderledes. Det ligger på en 8-9 gange, hvilket jeg har indtryk af er lidt meget?
Jeg prøvede at få ham til at spise mere om dagen, i håb om at han så var mindre sulten om natten, men det gjorde ingen forskel. Så lod jeg ham selv sige til, og nu går der typisk tre timer mellem amninger om dagen, og han spiser godt. Min mælkeproduktion er også gået op, mine bryster har været lidt ømme og hårde de sidste par nætter. Han får ikke tømt dem ordentligt om natten, så han når sikkert ikke at få den mættende mælk!
Han sover en del i løbet af dagen, og det kan sagtens være tre-fire timer i træk. Han er en glad og tilfreds lille dreng det meste af tiden, men jeg må nok sige at jeg ikke synes det er så morsomt at jeg om natten kun får sovet 5-6 timer og bliver vækket ca hver anden time.
Lige en sidebemærkning mht amning om natten - vi ligger ned - og Arthurs næse bliver stoppet, så han ikke kan få været, hvilket han stædigt dier igennem, indtil han sender en stor snotklat ud over mit bryst. Er dette normalt??
Har du nogle gode råd mht hvad jeg kan gøre ved nattesøvn, eller evt et bud på hvor længe det vil stå på?
Jeg kan ikke længere få ham til at falde i søvn ved at amme ham i min seng, nu er jeg nødt til at vente på han falder i søvn af sig selv inde i stuen. Tror også det hænger sammen med at han er bange for at gå glip af noget - fx hans fars selskab, når han endelig er hjemme.
Sidst men ikke mindst har jeg opdaget at han har fået lidt børneeksem, som jeg er begyndt at behandle med fedt-creme. Jeg havde det selv som barn, og ved godt at jeg skal undgå parfume, bruge bomuld osv. Er der noget jeg i øvrigt skal vide om det, navnlig når det sker så tidligt?
Med venlig hilsen
Arthurs trætte mor - igen