Svar: Amning, manglende søvn og børneeksem
13. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Arthurs trætte mor
Det er rigtig dejligt at du kan mærke at din mælkeproduktion er gået op, for umiddelbart så tænker jeg at det er det, der har været tale om hos jer. Netop ved at melde sig hyppigere, være mere urolig, bliver jeres dreng lagt mere til og netop derved øger du din mælkemængde.
Det betyder også at hans tarmsystem nu skal indstille sig på at nedbryde lidt mere mælk og sende mere mælk igennem systemet og det kan godt i en periode give lidt mere urolig søvn og igen gøre at han gerne vil die hyppigere - netop det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og fører maden videre gennem tarmene. Derfor er løsningen for nogen nogle gange at give en sut - måske det vil være godt hos jer, men umiddelbart tænker jeg at du skal forsøge at få ham til at 'tømme' dit bryst lidt mere.
Jeg tænker nemlig også at du kan have helt ret i at din lille dreng lige nu får lidt mere vandholdig mælk og at det kan være værd at arbejde på at få den lidt federe mælk i ham, da den ligger tungere i maven.
Jeg vil derfor foreslå dig at du forsøger at lægge ham til samme bryst, når du oplever at brystet lige efter spisning fortsat er godt fyldt med mælk. Altså at du ammer ham, skifter ham så han vågner op til dåd og så lægger ham til samme side igen, så du er sikker på at han når helt ind hvor han skal. Hvis du efterfølgende så oplever at han kan spise yderligere, så må du gerne give ham det modsatte bryst, så du også får taget den værste spænding derfra.
Derudover tænker jeg at I skal begynde at svøbe ham. Du kan evt. købe bogen "svøb dit barn", hvis du er i tvivl om hvordan du svøber ham. Det vil være hensigtsmæssigt at du ammer ham, skifter ham, ammer ham igen, hvor sidste amning evt. godt kan foregå imens han er svøbt og herefter lægger du ham så ned i liften. Vug ham lidt til han finder roen, giv ham evt. en sut, men forsøg at lære ham at sove der. Liften er god fordi den har kalechen som skærmer ham og hjælper ham med at lukke verden ude og dermed lettere samle sig omkring det at sove.
Jeg tænker at nattesøvnen vil blive bedre i takt med at dette mønster fungerer i løbet af dagen, da dag og nat jo ofte hænger sammen og spiller ind på hinanden. Derfor tænker jeg at du skal forsøge med lidt mere ammerytme og svøbning, putte i lift osv. i løbet af dagen i første omgang. Og så se om det på sigt vil give lidt ændring også om natten.
Med hensyn til børneeksem, så er dette en meget hyppig hudsygdom og det starter ofte inden barnet er fyldt 1 år. Ofte forsvinder den så også igen i takt med at barnet bliver ældre.
Børneeksem er som du skriver arveligt og det passer således meget godt sammen med at du selv har haft det. Derudover spiller allergi også en væsentlig rolle og derfor er det naturligvis rigtig godt at du søger for at bruge cremer osv. uden parfume, konserveringsmidler og andre forstyrrende stoffer.
De mindste børn kan få eksem alle steder på kroppen, hvor eksemen hos de lidt større børn ofte vil sidde i knæhaser og albuebøjninger. Børneeksem klør og kan genere barnet meget. Når børn er i bad, så åbner huden sig og kommer man herefter barnet ned i under en varm dyne, så kan eksemen klø ekstra meget. Derfor anbefaler man ofte at børn med børneeksem ikke bade lige inden de skal sove.
Derudover er det godt at tilføre huden ekstra fugtighed ude fra ved at bruge en fed fugtighedscreme og en gang imellem vil det være nødvendigt også at smøre med hormoncreme, som vil blive ordineret af jeres læge.
Amning er godt og det bedste du kan gøre for Arthur, især med den hud han har. Men igen så kan amning kun forebygge og ikke give nogen garanti. Det vil dog være godt at du forsøger at amme så længe som muligt.
Hvis det viser sig at Arthur får behov for supplement med modermælkserstatning inden han er fyldt 4 måneder, så vil det være anbefalelsesværdigt at du køber specielerstatning til ham - Nutramigen eller Profylac, som købes på apoteket.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske