Svar: Nattesøvn og problemer med mælk
13. november 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Pernille
De natlige opvågninger hører alderen til og hænger sammen med den udviklingsfase din dreng er i, både fysisk og mentalt. han bruger sin krop mere, rejser sig ved tingene, kravler og er fysisk mere aktiv end tidligere og det giver en naturlig fysisk uro om natten.
Samtidig oplever han så også mere og mere og bliver mere og mere opmærksom og bevidst om verden omkring sig. Det betyder at han rent mentalt skal forsøge at bevæge sig lidt mere væk fra jer, tro på at I er der for ham, selvom han ikke nødvendigvis kan se jer og alle disse oplevelser skal bearbejdes og det giver flere drømme om natten.
Men når det er sagt, så synes jeg da også det lyder som en god idé at se på hans indtag af mad i løbet af dagen. Som hovedregel skal man ikke sætte børn på diæt, hvis ikke dette er ordineret af lægen. Da du selv har lidt problemer med indtag af komælk, så kan du godt tale med lægen om muligheden for at fjerne dette i en periode for at se om det giver nogen ændring. Børn der ikke tåler mælk, altså som har mælkeallergi, plejer dog at have symptomer som nældefeber, opkastning og diarré, høfeber med symptomer fra øjne og næse samt astma eller børneeksem. Symptomerne kommer oftest kort efter, at barnet har drukket mælk eller spist noget med mælk i, men reaktionen kan også vise sig senere.
Men udover mælkeallergi så kan man jo også have overfølsomhed overfor mælkesukker (laktose). Hvor mælkeallergi skyldes overfølsomhed over for proteiner i mælken, så skyldes overfølsomhed for mælkesukker, at man har for lidt af det enzym i tarmen, som spalter mælkesukkeret, så man i større eller mindre grad ikke kan optage mælkesukker. Her vil symptomerne være mavesmerter og diarré.
Det lyder ikke som om at I hos jer har haft problemer med diarré, men derimod fortæller du at din dreng har haft perioder med grå afføring - og jeg synes det er vigtigt at du taler med lægen omkring dette. Og har du mulighed for at tage en afføringsprøve fra, hvis du oplever det igen, så er det vigtigt at du gør det. Man kan på apoteket købe specielle glas, der er beregnet til dette.
Med hensyn til luft i maven og mange prutter, så kan dette jo også handle om for mange grove grøntsager, fibre osv. Det er vigtigt at din dreng spiser både frugt, grønt og groft brød, men det er fortsat en god idé at koge grøntsager og give fiberholdigt brød uden hele kerner. Jeg sender derfor en plan for dagen, så du kan se, hvordan det kan se ud i forhold til hans alder:
Morgen: Havregrød, vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, lidt marmelade, frisk frugt at spise selv, banan, mandarin, melon, blommer osv. Vand af kop
Frokost: Rugbrød eller andet fiberholdigt brød uden hele kerner. Forskelligt pålæg, gerne smørbart pålæg, - sildepostej, leverpostej, rognguf, makrel i tomat og lignende, kogte grøntsager i stykker og rester fra aftensmaden, det kan være pastaskruer, stykker af frikadelle osv. Vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med frugtmos, rugbrødsdrys og ½ bolle med smør, banan og anden frisk frugt. Vand af kop
Sen eftermiddag: En tallerken med lidt kogte ærter, majs, gulerod, rød peberfrugt, avokado og lignende, vand af kop
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs, mad der smager af noget. Evt en portion frugtgrød med mælk til dessert, vand eller mælk af kop.
Puttes til natten evt. med en banan og måske en kop mælk.
Som du kan se er der i denne plan lagt op til at du giver din dreng mælk - igen fordi det som udgangspunkt er vigtigt ikke at sætte ham på diæt uden lægen er inde over. Hvis I finder ud af at han i en periode ikke skal have mælk, så må du finde alternativer.
Sundhedsstyrelsen har en opskrift på gode og nærende boller, som ikke indeholder mælk. Dejen laves om aftenen og bages næste dag og du skal ikke ælte dejen med hænderne.
Opskriften er her:
DAG 1
15g gær
3½ dl koldt vand
1 tsk salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie
100g grahamsmel eller havregryn
350-400g hvedemel
1. Rør gæren ud i det kolde vand
2. Tilsæt resten af ingredienserne
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne
4. Dæk skålen med husholdningsfilm og stil den i køleskab til næste dag.
DAG 2
1. Tænd ovnen på 200grader
2. Læg bagepapir på en plade
3. Form 12-14 boller med 2 spiseskeer, ed at tage dej op svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe dejen ned på bagepapiret med den anden
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 minutter
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca 20-25 minutter til de er gyldne
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bageris. De er velegnede til frysning.
Opskriften er fra "Mad til spædbørn og småbørn" sst. 2006. De fleste mødre synes den er rigtig god.
Jeg håber at I er hjulpet lidt videre og at I finder en løsning, fortsat held og lykke med lille Magne:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske