Svar: Vågner tidligere og tidligere - 7 mdr.
13. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Malene
Det lyder ikke som om at din datter hører til de store syvsovere, hun sover generelt ikke særlig meget, hverken dag eller nat og sådan er der jo nogle børn der er:o)
Jeg kan dog godt forstå at du synes det er lidt for tidligt at blive vækket om natten og for at få hende til at sove mere, så tænker jeg at det er vigtigt du forsøger at finde ud af hvorfor hun vågner. Handler det om at hun er sulten, handler det om at hun er tørstig, er det tryghed, behov for underholdning, har hun ondt osv. Jo nærmere man kan komme årsagen til at hun vågner, jo nærmere kan man jo også komme en løsning.
Hvis hun virker sulten, så må du se på hendes indtag i løbet af dagen. Det vil være relevant at man, når man er 7 måneder gammel spiser 4 skemåltider i løbet af dagen og ammes eller får flaske 4-5 gange ved siden af. Derudover skal hun også tilbydes mellemmåltider, hvor hun selv sidder med frisk frugt, brødskorper og lignende i hænderne.
Med hensyn til søvn, så er det sådan at de flest i 7 måneders alderen vil sove to gange dagligt - en formiddagslur, som ofte er den korte lur - varer måske kun 45 minutter til en time. Over middag sover de igen - her lidt længere ofte et par timer eller 2½. Herefter er de så vågne til de puttes om aftenen.
Der er nogle børn som i 7 måneders alderen er rigtig meget på, føler meget med i verden, allerede begynder at kravle og bevæge sig ud på egen hånd osv. Disse børn vil naturligt have et større behov for tryghed og nærhed og vil vågne mere af denne grund. De kan i en periode også godt falde omkuld tidlig aften, fordi de simpelthen er så trætte af al den energi de lægger for dagen, hvor de så sover en times tid, men vågner op igen og så er i hopla hele aftenen - derfor puttes de sent men sover så tilgengæld hele natten til næste morgen tidlig.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på om dette gør sig gældende for jeres datter og om du måske skulle vove pelsen og prøve at putte hende, når hun er træt om aftenen. Hvis hun så vågner og er frisk en times tid efter, så tage hende op og vær klar til lidt underholdning. Det kan godt være hårdt at man ikke har særlig meget voksentid om aftenen - men hvis det tilgengæld i en periode så giver en sammenhængende nattesøvn, så er det jo rigtig god givet ud...
Det var lidt af mine tanker - fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske