Brev:
Hjælp til natteroderi - 5 mdr.
13. november 2007
Alder:
5 mdr.
Hjælp til natteroderi - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg håber at du har nogle gode råd til, hvordan vi kan få vores nattesøvn tilbage.
Vores datter på 5 mdr er begyndt at spise tiltagende meget om natten. Indtil hun var 4 mdr ammede jeg hende af kl 19, og hun vågnede herefter ved 05 tiden og fik mad igen. Omkring de 4 mdr begyndte hun at vågne tidligere ved 02 tiden og blev ammet her. Vores sundhedspl mente, at det var et tegn på, at hun var parat til skemad, så vi forsøgte med grøntsagsmos (hun mener, man skal starte med det) Det forsøgte vi med i to ugers tid men med pauser ind i mellem, da det ikke var den store succes, og vi begyndte i mellem tiden at supplere med vælling, inden vi selv gik i seng v. 22-tiden. Efter at have fået vælling vågnede hun først ved 04 tiden for at få mad.
Efter to ugers tid med forsøg på mos, begyndte vi at prøve med grød i stedet. Det virkede hun straks gladere for, og hun har fået det 1. gang dagligt siden omkring aftensmadstid. Hun spiser dog maks 1 spiseskefuld sammenlagt. Angående vores nætter er det kørt helt af sporet nu. Hun får stadig vælling ca 135 ml ved 22-tiden men vågner allerede og vil have mad ved 01-02 tiden og igen ved 04-05 tiden.
Et eksempel på en dag, som dog adskiller sig ved, at hun plejer at få grød omkring aftensmadstid, og vælling, når vi selv går i seng ved ca. 21.30-22 tiden.
02 aming
05 amning, ligger vågen og pludrer bagefter.
07 står op
08 delvis amning – stopper halvvejs pga. gråd
9-11.30 sover
11.30 amning
13.00 forsøg på grød men græder
14-15 sover
15 amning
16.30-17.30 sover
17.30 amning
19.30 amning
20 sover
20.40 vågner – 135 ml majsvælling
Når hun vågner om natten forsøger jeg først at trøste hende med sut og kontakt mens hun ligger i tremmesengen, inden jeg giver hende mad, for at se om det hjælper, men det virker som om, hun er sulten næsten uden undtagelse.
Jeg ammer hende derfor i sengen ligger hende ned i sin seng igen og som regel ligger hun vågen et godt stykke tid efter en af amningerne og pludrer.
Angående amningerne så har der været lidt kludder i det siden hun fik pneumokokvacc for en måned siden. Hun skriger meget, allerede når jeg laver bevægelsen for at ligge hende til, så det er kun, når hun er virkelig sulten eller lige er vågnet, at det lykkes forholdsvis fredfyldt. Jeg har forsøgt at være kreativ med at amme liggende, i et mørkt rum ect, men det virker ikke. Så jeg har ikke rigtig mulighed for at ligge hende mere til i løbet af dagen i håb om, at hun får tanket op til natten. Jeg tilbyder hende altid begge bryster, og hun tømmer som regel altid 1 ½-2 bryster.
Angående grød, så spiser hun jo maks. 1 spiseskefuld pr. måltid. Vi stopper ligeså snart hun græder eller afviser typisk ved at gå i bro. Vi forsætter ikke herefter. Men det er lidt demotiverende at blive ved med at lave grød, når det ikke bliver spist. Hun kan godt lide færdigkøbt, men vi holder meget tilbage med det fordi jeg er nervøs for, at hun så ikke vil spise hjemmelavet på et senere tidspunkt. Jeg vil nemlig helst have at hun får det, men er i øjeblikket også fristet til bare at køre med færdiglavet indtil hun spiser lidt mere. Har du nogle erfaringer med det?
Vi varierer grøden således, at hun får samme slags i 3 dages tid og så noget andet herefter. Og hun får typisk grød 1 ½ time efter en amning, så hun hverken er for mæt eller for sulten.
Bortset fra om natten er der ingen rytme i amningerne i løbet af dagen. Angående søvn så vågner hun typisk omkring kl 07, og sover fast to lure ved 8/9 tiden og igen ved 13/14 tiden. Af og til powernapper vi hende ved 17-tiden, hvis hun er vågnet tidligt fra den sene lur.
Jeg håber meget, at du kan hjælpe os til at komme videre.
Med venlig hilsen
Sanne