Svar: Hjælp til natteroderi - 5 mdr.
13. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Sanne
Ud fra det du fortæller så lyder det som om at jeres lille pige faktisk er sulten, også selvom hun ikke altid forbinder amningen med noget positivt og det kan være lidt svært at få hende til at spise, så spiser hun dog fra begge sider og nyder ved siden af tilsyneladende også at få en flaske. Jeg tænker at I derfor skal forsøge med to måltider skemad og evt. supplere med lidt flaske, når og hvis du oplever at hun afviser brystet.
Hun er stadig for lille til at sidde i høj stol, men hvis I har en skråstol, en sækkestol eller lignende så sæt hende der, når I giver hende skemad. Det er vigtigt at hun kan se jer, se skeen der kommer mod hende, I må meget gerne åbne munden, så hun spejler sig i jer og I må meget gerne bruge lidt lyd "mmm, mam, mam, dejlig mad" osv. når I giver hende skemaden.
Jeg synes det er en god idé at du giver hende industrielgrød. Hvis jeg skal være helt ærlig så tænker jeg at forskellen på dette og det hjemmelavede ikke er særlig stor. I den industrielle grødpakke er grødmel og modermælkserstatning blandet sammen og du tilsætter kogt vand. I den hjemmelavede koger du grødmel og vand og tilsætter modermælkserstatning.... Det må give næsten det samme - det er i hvert fald min holdning.
Fordelen ved den industrielle grød er at du kan lave små mængder af gangen og derfor ikke skal kassere så meget af maden. Laver man det selv, så er man nødt til at lave en vis mængde og en del må smides ud - det er ret frustrerende og demotiverende.
Jeg synes dog det er en god idé at vælge en ren grød og så selv tilsætte forskellige typer af frugtmos. Altså fremfor at vælge f.eks. 'risgrød med pære', så købe en ren risgrød og så tilsætte pæremos, ferskenmos, jordbærmos - hvad man nu kan få. Det kan være fra glas eller det kan være hjemmelavet. For det første er det rigtig frugt og for det andet, så giver det en god synsoplevelse - det er ikke bare en grå masse man serverer men en gang imellem noget der er hvidt, noget orange og noget med rød topping og det er vigtigt at maden er indbydende. Dertil kommer at man så kan variere smagen lidt, så jeres datter nogle gange får en skefuld med lidt ren grød og andre gange får lidt blandet og lidt ren frugt - ligesom vores mad smager forskelligt og ser forskellig ud alt efter om det er kødet eller salaten vi spiser. Sådan skal det også være for børn:o)
Da jeres datter er 5 måneder nu, så synes jeg det vil være fint at I begynder med lidt grøntsagsmos igen. Her er det en fordel at bruge de grøntsager som I selv får og lave mos af dette. Det kan være kartoffel, blomkål, broccoli, squash, gulerod og lignende som I koger og blender med lidt modermælkserstatning og en smørklat. Her er rigtig mos naturligvis at foretrække fremfor pulvermos... igen min holdning fordi jeg aldrig selv kunne drømme om at spise pulverkartoffelmos, men det er der jo nogen der gør:o)
Det vil være rigtig godt, hvis I kunne forsøge at få lidt mere rytme for dagen og i forhold til både amning, skemad og søvn. Jeg vil derfor her sende jer et forslag til hvordan en dag kunne se ud:
Tidlig morgen 05: Amning
Morgen 7.30: Ammes igen og står op
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Risgrød med forskellig topping - forsøg også med andre former for grød, I må gerne skifte imellem de forskellige, så hun oplever smagsvariation, det er helt okay. Vand af kop
Puttes til middagslur med amning eller flaske kl. ca 13.00
Eftermiddag 15-16: Ammes
Sen eftermiddag 16.30: Powernapper
Aften 17.30: Grøntsagmos, hvis hun ikke kan lide kartoffel, så udlad denne fra mosen og prøv at lave mos af andre grøntsager i stedet. Tilbyd igen vand af kop sammen med mosen. Ammes evt. efterfølgende.
Puttes til natten med amning og/eller flaske ca kl. 20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Nat 24-05: Forsøge at undvære amning/modermælkserstatning. Det at få noget sen aften, burde gøre det muligt for jeres pige at kunne sove 5 timer sammenhængende.
I har været priviligerede at hun har kunne sove så godt igennem, så tidligt som hun har. Lige nu har hun dog et lidt andet behov og det er okay. I kan dog fortsat sikre jer lidt sammenhængende nattesøvn ved netop at tage hende op igen du selv går i seng og lægge hende til brystet eller give hende en flaske, som hun så kan spise i søvne. Man har jo lov til at håbe at det virker...:o)
Jeg håber at ovenstående tanker og forslag til en dagsrytme vil hjælpe jer lidt videre. Jeg tænker i hvert fald at det er vigtigt med en god rytme om dagen og sikre at jeres datter får mad nok her, så hun ikke behøver efterspørge det om natten.. :o) Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske