Brev:
Ændret sovemønster
13. november 2007
Alder:
3 mdr.
Ændret sovemønster
Hej Helen
Vores dejlige dreng på 3 1/2 måned er inde i en rivende udvikling og har den sidste lille måneds tid også ændret sovemønster om natten. Før sove han fra kl ca 22 til 3 - 4 om natten, spiste og sove videre til kl 6 - 7.
Nu vågner han hver 2. time fra kl 1 spiser, men falder som regel i søvn igen uden problemer.
Jeg ved ikke om det hænger sammen med at vi nu prøver at putte ham lidt før, hvilket vil sige jeg ammer mellem kl 8 - 9 og så falder han tit i søvn ved brystet og bliver derfor puttet i halvsovende tilstand. Eller er det måske fordi han har brug for mere mad nu og derfor vågner oftere end før?
For en ca. 3 uger siden accepterede han at blive lagt i sin egen seng, jeg sang og holdt i hånden, men nu bliver han ked om aftenen når jeg lægger ham, med mindre han allerede er så døsig at han acceptere. Jeg ville bare gerne introducere et putteritual med fx en bamse og nusseklud osv. Sutten tager han nogle gange, men bestemt ikke hver dag. Det er meget humørbestemt ;))
Jeg kan også se han er blevet mere urolig når han får bryst og det både om dagen og aftenen, men det hænger nok sammen med at der sker så meget udviklingsmæssigt med ham ligenu. Jeg prøver at tilbyde ham brystet oftere, men han vil sjældent have det før han selv "siger til".
Ofte bliver han så døsig og afslappet når jeg ammer, at jeg lige må vugge ham for at se om han stadig spiser og sætter han lidt "igang" igen. Det er ikke fordi han mangler noget, han ligger flot i vægtkurven, men jeg vil bare gerne have han får et godt måltid og så sove længere tid ad gangen end det er tilfældet nu og det gælder både dag og nat.
Mange hilsner
Tine