Svar: Ændret sovemønster
13. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Tine
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget udviklingsmæssigt med din søn lige nu og at dette påvirker både måden han spiser på hos dig og også påvirker hans nattesøvn.
Gennemsnitligt vil det være sådan at de fleste børn på 3 måneder vil sove ca 3 lure i løbet af dagen. Ofte vil dagslurene vare ca 5 timer og om natten vil barnet så sove ca 10 timer, naturligvis afbrudt af mad.
Det lyder derfor som en rigtig god idé, at du forsøger med et lidt mere fast putteritual, sutteklud osv. og forsøger at få din dreng til at sove et lidt længere stræk, når han sover og ikke lader ham sove for kort. Det vil være en god idé, hvis du svøber ham, så han rent fysisk hjælpes til at holde sammen på sig selv og så kan du også give ham en sut, en sutteklud, vugge ham lidt, køre ham lidt i barnevognen osv.. Nogle gange vil du være nødt til at tage ham op, nogle gange lægge til brystet igen (fortsat holde ham svøbt) og så putte ham igen, hvor efter han kan sove videre. Denfleksibilitet må være der i løbet af dagen med den alder han har, og det du fortæller og måden du forsøger at gøre tingene på lyder således rigtig fint.
At han gerne vil spise hos dig hyppigt ses også ofte i denne alder og også det at han gerne spiser om natten. Det hænger som du selv har oplevet sammen med at han har svært ved at koncentrere sig på samme måde om dagen og derfor ofte ikke fylder sig helt godt nok - der er så meget som er mere spændende og for at indhente, så spiser han så mere om natten, hvor er er mere ro og dermed lettere at koncentrere sig.
Det er fint at du forsøger at lægge til hyppigere, men prøv også at få ham til at spise mere ved hver enkelt amning. At du f.eks. tilbyder ham mælk fra begge brystet i løbet af dagen, så han starter fra den ene side, selv slipper, du skifter ham og tilbyder ham så modsatte side. På den måde kan du få ham fyldt lidt ekstra op samtidig med at du får begge sider stimuleret.
Det er som sagt en periode I er inde i og hos de fleste børn vil sovemønsteret begynde at ændre sig igen i takt med at barnet bliver ældre, begynder at spise mere mad, bruger sig selv mere fysisk osv. Og igen er der jo ingen garantier, nogle børn har også rigtig meget behov for hjælp af deres forældre, for at kunne falde i søvn. Det lyder dog som sagt at det går fint hos jer og den forskel du pludselig oplever hænger sammen med din drengs alder. Så fortsæt endelig alt det gode du allerede gør:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske