Svar: Roligere afslutning på dagen
13. november 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Elenti
Kristian lyder til at være en rigtig dejlig dreng, med fuld fart på udviklingen og det lyder som om at han har det rigtig rigtig godt.
Jeg kan godt forstå du synes det virker voldsomt at han går fra at pilke rundt, rejse sig i sin seng osv. og så går ud som et lys, men du beskriver samtidig en dreng, som ligger og pludrer, snakker med sine bamser, smider alle sutterne ud af sengen osv. En dreng som virker tryg og glad, han græder ikke og det lyder næsten som om han selv har dannet sig dette ritual. Altså et ritual som handler om at sutterne skal smides, du skal gå frem og tilbage et par gange, han skal sige godnat til sine bamser og så sover ham. Jeg synes det lyder godt.
Jeg synes også at godnathistorier er godt og jeg er meget tilhænger af at man bruger godnathistorie til sine børn. Jeres tid kommer også og jeg tænker derfor at du lige nu skal forlige dig med at Kristian falder i søvn på denne måde, at han er rolig og tryg ved sin seng og at falde i søvn på den måde du beskriver lyder rigtig godt. Der skal nok komme plads til en godnathistorie og en sang senere hen.
Børn kan være og er ofte endten meget på eller også går de ud som et lys. I oplever måske det samme om morgenen - hvor vi voksne gerne vil have en kop kaffe, lige sidde og sunde os lidt ved morgenbordet, så I bad og først derefter begynder vi at vågne lidt op - så er små børn ofte mere - "pling - nu er jeg vågen, nu starter dagen". De har ikke på samme måde den der døsige periode. Det er ikke usædvanligt at børn i Kristians alder netop kan virke enormt energiske lige inden de skal sove, hvorfor mange forældre også let kommer til at putte barnet for sent. Men hos jer finder I ud af det og I gør det rigtig godt, så fortsæt endelig med det. Lige nu har han behov for at gå fra 180 til 0 og det er helt okay. Det kan se anderledes ud når han bliver 1½ år...
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske