Svar: Første barn
13. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære trætte og frustrerede mor
Tillykke med jeres første barn, som lyder til at være en rigtig dejlig pige, der er glad for livet og glad for mors bryst:o)
Jeg tænker at det I umiddelbart har behov for hos jer, er lidt struktur for dagen. Det vil sige at du skal begynde at kigge lidt mere på klokken end på, hvad din datter siger og derfor begynde at tilbyde hende skemad og bryst og søvn på mere faste tider.
Du skal tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og holde fokus på at 4-5 tsk er bedre end ingenting, lige nu handler det om at skabe struktur og genkendelighed i forhold til det at spise og vende hende til at det er sådan dagen ser ud og det hun kan forvente.
Samtidig skal hun have mad som smager af noget. Det er fint at du forsøger med forskellig slagsgrød og frugtmos, prøv nu også de lidt grovere typer som havregrød og øllebrød. Og giv hende også grøntsagsmos og gerne med grøntsager som har kraft og smag. Hvis I selv laver lidt sovs til jeres mad og denne er lavet med sødmælk, så må hun gerne få lidt sovs på sin grøntsagsmos og du må også gerne bruge lidt almindelig mild krydderi som lidt karry, timian, oregano, løg, pesto osv.
Du skal tænke på smagsvariation og smagsoplevelser og skal således ikke være så forsigtig omkring hvad du giver hende. Det er vigtigt at hun sidder i sin høje stol og oplever at hun spiser sammen med jer og ser at I også får mad. Det er fint, hvis I starter med at give hende skemad først, så hun hjælpes med at holde fokus og ved at det er det, det drejer sig om. Når hun efterfølgende har spist, så skal hun så have lidt brødskorper, agurkestænger eller lignende i hånden at sidde med selv.
Og ja, jeg ved godt at hun kun er 6 måneder, men stadigvæk er det vigtigt med smagsoplevelser og det er netop vigtigt at man går nogenlunde hurtigt frem:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Bryst
Formiddag 9: Grød af ris, majs, hirse, boghvede, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur med amning ca 9.30-10
Frokost 12: Grøntsagsmos lavet af stort set alle slags grøntsager, gerne noget der smager af noget. Stille og roligt skal hun også til at have lidt kogt kød og fisk. Du er velkommen til at købe grøntsagsmos på glas og give hende dette, hvis du tænker at hun bedre kan lide det (sådan er det faktisk nogle gange og jeg tænker at det er bedre at du får hende igang med maden end at du prioriterer hjemmelavet fremfor industrielt... hun skal have det hun spiser) Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13
Eftermiddag 16: Ammes
Powernapper evt. her, men begynder måske også at kunne springe denne korte lur over.
Aften 17.30: Grøntsagsmos, udgangspunkt i det I spiser, sæt hende i den høje stol, hav øjenkontakt, maden i den ene hånd, skeen i den anden. Brug jeres mimik og sprog - det skal gøres lækkert "hmmm, mam, mam smager dejligt" imens I åbner jeres mund og fører skeen til hendes mund. Hun skal spejle sig i jer og maden skal virkelig være mums. Vand af kop, og fang hendes opmærksomhed igen - åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden synke - en fast og rolig strøm. Bliver hun fanget af noget andet, så okay, tal lidt med hende om det, men få så hendes kontakt koncentreret omkring maden igen.
Kan så efterfølgende få lidt brødskorper, agurkestænger og lignende at sidde med ved bordet, imens at I spiser.
Ammes evt. efterfølgende.
Puttes til natten med amning. Det er fint nok, hvis det er kl. 21 og det således passer bedst til jer.
Sen aften 24: Ammes igen inden I går i seng
Nat 24-06: Så vidt muligt ingen amning og far må forsøge at tage over:o)
Hun burde rimeligt hurtigt lære at spise skemaden, hvis I følger ovenstående plan. Det går som regel rimeligt hurtigt, når man starter i 6 måneders alderen, netop fordi man der kan tilbyde så meget mere variation og gøre maden mere spændende. I skriver at I har prøvet med hirsegrød/æble og risgrød med pære - jeg ved ikke om det er blandet industrielt grød I har købt, men hvis det er det, så vil jeg foreslå jer at I bruger rigtig frugtmos. Køb evt. frugtmosen på glas og kom en skefuld på som topping - det skal appellere i farven og smagen skal være rigtig.
Du skriver at du gerne vil stoppe amning, hvilket naturligvis er problematisk i forhold til at hun ikke tager flaske. Det er sådan at hvis du stopper med at amme nu eller inden for overskuelig fremtid, så vil din datters mælkebehov fortsat være rigtig stort og derfor vil det være en flaske hun skal have. Det hjælper såldes ikke at give hende små slurke mme af en kop, det giver hende ikke den mængde hun har behov for. Du er derfor nødt til endten at amme, eller må så i givet fald forsøge at få hende til at tage flaske.. desværre:o)
Du skriver at du ønsker at stoppe amning fordi din nat bliver ødelagt og det kan jeg godt forstå - jeg tænker dog at ovenstående dagsplan vil kunne give dig en idé om hvordan dagen godt kan hænge sammen selvom du ammer og hvordan du så kan få et par sammenhængende nattetimer:o) Men hvis hun ikke skal være sulten om natten, skal hun naturligvis spise om dagen:o)
Der er ingen idé i at sulte hende, det er derimod vigtigt at I tilbyder hende skemaden som det mest naturlige i verden og så giver hende det bryst og den mælk hun har behov for. Hvis hun sulter, så er det ligesom kroppen går lidt i dvale og hun vender sig til at lade sig nøjes med lidt. Det er meget bedre at sørge for at hun får lidt og tit så hendes blodsukker holdes stabilt og så hun naturligt får lyst til mad og også forbinder det at spise med noget der hører dagligdagens rutiner til. Derfor er det vigtigt med den faste plan for dagen. Det er altså en balance imellem at give hende den mælk hun har behov for, men på et tidspunkt, hvor hun samtidig har fået den skemad hun har behov for.
Så jeg håber at mine plan for dagen vil give jer det sidste, som skal til for at få hverdagen og dermed og nætterne til at fungere bedre for jer alle 3.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske