Brev:
Hele 3 ting
13. november 2007
Alder:
4 mdr.
Hele 3 ting
Vores 2. barn blev født for lidt over 4 mdr. siden.
Hun får flaske, da amningen gik i vasken efter 1 mdr.
Indtil nu er der også forløbet nogenlunde fornuftigt. Men her på det sidst er hun begyndt at hyle, blot hun bliver lagt parat i armen til flasken. Uanset om det er mor eller far. Når hun så bliver budt flasken løber mælken ud over det hele og hun drejer hovedet fra side til side. Nogle gange kan jeg få hende til at tage den hvis jeg rejser mig op og går rundt, men det er jo ligesom ikke en holdbar løsning.
Det paradoksale er, at når jeg ved at hun bare er så sulten (fordi det er langt tid siden hun sidst har spist) kan jeg holde flasken i munden på hende (bestemt men kærligt) og hun hyler lidt for så at begynde, at spise og falder så til ro. Forstå det nu ikke, som om jeg tvangsfodrer hende. Det er bestemt ikke det der er tilfældet.
Hun får NAN HA1 og fordi det fordøjes ret hurtigt får hun mad ca. hver 3½ time. Vi er så småt begyndt på risgrød med en lille klat mos 1 gang dagligt og det går fint. Hun får også lidt laktulose i sin mælk 2 gange dagligt. Nogle gode ideer til at bryde cirklen eller skal jeg bare tage dette for en fase som så meget andet;-)
Jeg har overvejet om der er noget i hendes mund (evt. tænder), for hun har i alle sine vågne timer konstant fingrene i munden og gnasker helt vildt på dem og alt andet hun kan få ind i munden.
En anden ting er putningen om aften som på det seneste har udviklet sig. Hun har fra starten været en sand engel (sammenlignet med sin storebror). Jeg kan lægge hende og hun falder som oftest i søvn i løbet af ca. 10 min. Hun er oftest træt efter ca. 1½ til 2 timers vågen tilstand og da hun vågner tidlig bliver det til følgende:
Kl. ca. 0630/07 Vågner bliver budt en flaske
Kl. ca. 0800/0815 Bliver lagt i sin seng til en lur. Sover ca. 1 time.
Kl. ca. 10.15 Bliver budt endnu en flaske og vi gør os klar til at gå en lille tur
Kl. ca. 10.30/45 Falder hun i søvn i barnevognen og sover ca. 1½-2 timer
Kl. ca. 13.00/30 Bliver hun budt grød og så suppleres der med flaske
Kl. ca 14.30/1500 Hun begynder og blive træt og bliver lagt til en lur, ca. 45 min – 1time.
Kl. ca. 1600 Hun bydes en flaske
Kl. ca.1700 Lægger jeg hende til en lur. Vækker hende efter 45 min. Uden luren er hun er for træt til at holde distancen til sengetid.
KL. ca. 1830 Hun kommer i nattøjet og bydes en flaske.
Kl. ca. 1900 Synger vi godnatsang og hun puttes (sover i sin egen seng min i vores værelse)
Kl. ca. 03.00 vågner og vil have mad (tager flasken uden nogen brok!!!!!)
Kl. 1900 er det at showet begynder. På intet tidspunkt i løbet af dagen er hun pyldret eller hysterisk når jeg lægger hende, men jeg skal ellers love for at vores lille putteritual med evt. bad, natdragt og 2 vers af elefantens vuggevise kan få frk. op på mærkerne. Først er det bare lidt hvinen og øffen og store smil når vi går ind og giver hende sutten, men det eskalere hurtigt og hun hyler og skriger indtil hun til sidst og efter ca. 1-1½ time må give op. Vi går løbende ind og giver hende sutten.
Kan det her blot være hendes øgede bevisthed der gør det?
Den 3. og sidste ting er hendes hoved. Det er trods meget fokus fra vores side gået hen og blevet lidt fladt og en smule skævt og det går mig meget på. Jeg er meget fokuseret på, hele tiden at kompensere for det og vende hendes hoved den rigtige vej. Jeg ved at hun med sine 4 mdr er ovre den værste fase m.h.t. til vækst af hovedet, men det er jo stadig forholdsvist blød indtil 6 mdr.
Har du nogen råd eller skal jeg blot fortsætte med at have fokus på det og vende hendes hoved til siderne?