Svar: Hele 3 ting
13. november 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Som du beskriver din datter, så får jeg fornemmelsen af at hun er en meget opmærksom lille pige, der er begyndt at følge rigtig meget med i verden og interessere sig mere og mere for, hvad der sker omkring hende. Børn er jo forskellige, som du også selv nævner med forskellen på din datter og hendes bror og der er nogle børn som i 4 måneders alderen simpelthen er så opmærksomme på alt muligt andet, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise.
Du fortæller at når du giver hende flasken om natten, så er der ingen problemer, her tager hun den fint. Jeg tænker at det jo netop skyldes, at der om natten er fuldstændig ro, det er mørkt og intet andet der forstyrrer - derfor kan hun meget bedre koncentrere sig.
Derfor hjælper det nogle gange at gå i soveværelset eller andet tilstødende lokale og forsøge at skabe helt ro, trække gardinerne for, dæmpe lyset osv, når din datter skal spise og det kan du forsøge.
Derudover er der også børn som protesterer mod at blive lagt i favn, de føler sig på en eller anden måde presset og forbinder det at ligge i favn med noget irriterende, når de skal spise. Måske har amningen og de problemer I har haft i den forbindelse en betydning her...? Der står jo i alle bøger, at når man giver flaske, så er det vigtigt at barnet får den i favn, at man sørger for at give barnet den tætte kontakt osv. som hun ville få, hvis hun blev ammet. Men det hjælper jo ikke, hvis barnet protesterer over det:o)
Jeg synes derfor at I skal forsøge at give jeres datter flasken, hvor hun ligger ved siden af jer, sidder i sin skråstol, hvis I har en sådan eller lignende, for at se om ikke det hjælper. Fysisk kontakt og nærhed må hun så få masser af, når hun ikke spiser:o)
Dertil kommer at hun sandsynligvis stadig har lidt svært ved at fornemme, hvorvidt hun er sulten eller mæt, skal være vågen eller er træt nok til at overgive sig til søvnen og det er noget hun stille og roligt lærer. Derfor er det helt okay at du nogle gange prøver at gå lidt rundt med hende og er lidt vedholdende omkring flasken imens, da hun jo så tager imod den, - hun har bare behov for at du hjælper hende med at finde ud af at hun faktisk er sulten... giver det mening?
Det samme, når hun skal sove, så har hun, netop fordi hun er så opmærksom og bevidst en pige, rigtig meget behov for at I hjælper hende med at koble fra og lade roen komme over sig, finde ud af at dagen slutter og hjælpes til søvnen. Hun lyder til at være en pige som ikke rigtig vil gå glip af noget og derfor kæmper hun lidt imod, når hun skal sove, hvilket er helt naturligt.
Søvnforsker Søren Berg taler om at der er et søvntog, som man skal sørge for at springe på i farten. Kører det forbi, så kan man ligeså godt opgive, så må man tage barnet med ind i stuen igen, vente 40-45 minutter til næste tog kommer forbi og prøve igen. Hvis søvntoget atter passere og man ikke når at springe på, så må man igen tage barnet ind i stuen, pludre lidt, lave nogle rolige ting med barnet og så forsøge igen måske efter kun 20 minutter. Måske denne tanke kan hjælpe jer lidt videre og hjælpe jer om aftenen?
Det er fint med Nan HA, især når hun har forstoppelse. I kan dog også forsøge med Nan 2, nu hvor hun er 4 måneder, for at se om det mætter hende lidt mere. Nan 2 er en fuldgyldig erstatning. Ellers er det fint at I så små er begyndt med grød, når hun når op på 1/2-3/4 dl. så kan I begynde at give hende 2 gange dagligt. Det er bedre at få grøden delt over to portioner og så følge efter med mælk end det er at give en stor mængde grød og der så ikke er plads til mælken i maven efterfølgende.
Det er naturligt at hun tager hænderne i munden, det hører alderen til, hun savler også mere og det er fordi der sker en enzymændring i hendes spyt og tarmsystem, som gør at hun begynder at kunne nedbryde anden føde end mælk. Tænder kan dog ikke udelukkes, der er børn, som får tænder tidligt:o)
Med hensyn til lejringsbetinget skævt hoved, så er det som du skriver rigtig ærgeligt og det er vigtigt at du gør alt hvad du kan for at bedre det. Det er derfor meget vigtigt at hun så vidt muligt lægges på maven, når hun er vågen. Gør det til en vane altid at lægge hende fra dig på maven. Hun må også gerne ligge på siden. Hun er ved at være en stor pige og stærk er hun også, derfor kan det være svært for dig at ændre på hendes hovedstilling - hun styrer det jo meget selv og vil sandsynligvis også kunne flytte det, du lægger ved hendes ansigt. Men det er et forsøg værd.
Tag en sok og fyld den med risengryn, så du får en lidt tung men samtidig eftergivelig og blød pose. Læg denne pose ved hendes ansigt, når hun sover, således at du drejer ansigtet til den side, hvor du ønsker hendes ansigt skal ligge og så lægger du posen med ris, så hun ikke så let kan dreje sit hoved den modsatte vej.
Det vil også være en god idé at I begynder at tænke over hvad arm I giver hende flaske fra. Hvis I altid sidder med hende i højre arm og det er venstre side hun er trykket på, så skal hun have flasken fra modsatte arm - eller i stedet netop ligge ved siden af jer, så der heller ikke under spisning er noget tryk på hovedet.
Vend evt hendes seng modsat eller læg hende modsat i sengen, så hun kigger mod lyset. Hæng uroer og lignende op til den side, hvor I gerne vil have hende til at kigge hen.
I kan få lægen til at kigge på jeres datter og komme med en vurdering af, hvorvidt hun vil have gavn af specialbehandling. Da jeg ikke kan se hende, kan jeg jo ikke vurdere, hvor meget der er tale om.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske