Svar: Putning om aftenen – vil ikke overgive sig
13. november 2007
Alder:
1 mdr.
Kære Lula
Først en stor ros til dig. Hvor er det flot at du har haft overskud og mulighed for at lægge dig med din datter i sengen i to dage og fuldt og helt hellige dig amning og 'starte forfra' som man kalder det. Det er virkelig godt gået og rigtig flot at du på den måde har fået din mælkeproduktion op og sikke da en vægtstigning - super, stor ros herfra:o)
Jeg kan høre på dit brev at din mælk hurtigt bliver påvirket af hvordan du har det, jo mere afslappet du er, jo mere mælk og jo mere ro på din datter. Jo mere urolig du er, jo mindre mælk og jo mere urolig lyder det også til at din datter bliver. Dette er helt normalt og det er naturligvis helt okay og det er også fint, at du er opmærksom på det og så giver en flaske, når du føler at det er nødvendigt.
Du skriver at du fornemmer at det ville være godt, hvis din datter tog en sut og det giver jeg dig helt ret i. Både fordi du fortæller at hun nu spiser så godt som hun gør (sutten hjælper maden igennem systemet og giver lidt ro), men også fordi det vil være en fin idé til beroligelse, netop når hun skal sove - der hvor du ved at hun er helt mæt og bare ikke rigtig kan overgive sig til søvnen.
Du kan forsøge med Nuby eller Pigeon. Jeg ved at nogle forældre, som har haft problemer med at få deres barn til at tage sut, har held med disse typer. Du kan også se om du kan finde en som minder om flaskesutten, som hun jo tager og måske derfor bedre vil acceptere.
Med hensyn til at svøbe din datter, så har jeg lidt svært ved helt at gennemskue, hvad der sker og hvordan din datter græder. Du skriver at sundhedsplejersken har vist dig hvordan og at hun under dette også græd. En gråd som varede max 3 minutter og som sundhedsplejersken jo har skønnet okay?? Derfor lyder det ikke som overgreb, det du fortæller.
Nogle børn har rigtig svært ved at finde roen og slappe af og overgive sig til søvnen og her hjælper det ofte at svøbe dem. Men det skal naturligvis ikke foregå på en måde og din datter skal ikke græde på en måde, som gør at du selv sidder med tårerne i øjnene og føler at du gør noget forfærdeligt. Dette er ikke rigtigt. Det er meget vigtigt at du har det godt med det du gør og har du ikke det, skal du ikke gøre det.
Når børn græder, så skal man skelne deres gråd fra hinanden. Man skal vurdere om der er tale om et overtræt barn, som simpelthen ikke kan overgive sig til søvnen eller om der er tale om et barn som er ulykkelig, utryg, angst. Hvis hun græder som om hun er meget ulykkelig og bange, så skal du ikke lade hende græde. Og det at du fortæller, at du ikke har det godt med det, fordi hun lyder ekstremt ked af det, tyder jo på at din datter heller ikke har det så godt med det, selvom det er kortvarigt at hun græder og selvom hun falder til ro.
Måske kan du gøre det, at du svøber hende og så lægger hende til brystet svøbt og på den måde lader hende falde til ro i dine arme. Så kan hun bruge brystet, som en sut ellers ville gøre, så kan du måske stille og roligt lirke brystet ud og putte en sut i munden i stedet og på den måde få hende beroliget og vendet til en sut.
Så det er altså en balance. Hun skal på den ene side lære at falde i søvn og lade roen komme over sig og hun må i den forbindelse gerne smågræde og brokke sig lidt fordi det er svært for hende. Og modsat må hun ikke græde så meget og på en måde, hvor du får indtryk af at hun lider og er dybt ulykkelig.
Alternativet til et svøb og det faktum at du også nogle gange er nødt til at lave noget praktisk, kan jo være en babyslynge. Altså hvor du bærer hende hos dig og samtidig har dine arme fri. I en slynge kan hun ligge længe, den er ikke hård for ryggen på samme måde som en bæresele er og hun må godt sove der en gang imellem. Så kunne du måske variere lidt, så hun nogle gange som i liften og barnevognen svøbt og andre gange fik lov til at sove i slyngen hos dig.
Med hensyn til at hun hører og registrerer alle lyde, så er børn på dette punkt også meget forskellige og nogle børn vågner bare utrolig let, hvor andre sover som sten. Generelt må man dog sige at børn i din datters alder hører alt og endnu ikke er i stand til at lukke lyde ude. Det betyder at den evne du f.eks. har, når du f.eks. hører radio, hvor du hører et stykke musik, lukker det næste ude, hører noget i radioavisen og lukke det næste ude osv. Den evne har din datter ikke - hun hører alt.
Det betyder ikke at man skal liste rundt derhjemme og ikke kan tale sammen, når barnet sover, tværtimod, for det er også vigtigt at der ikke er bomstille, når hun sover. Men det er samtidig vigtigt at være opmærkesom på det og sørge for at lukke for radion, fjernsynet osv, en gang imellem og evt. stille liften i et afsides lokale, hvor hun så vil sove bedre.
Børn i hendes alder skifter ofte søvnfase med 30 minutters mellemrum og derfor kan det være meget svært at ramme det rigtige tidspunkt, hvis man vil lette lidt på dynen...:o) Det kan jeg godt forstå du synes er svært. Hvis du sørger for at din datter sover et sted, hvor der er nogenlunde køligt og hun ikke ligger med trøje på under dynen osv., så burde der ikke ske noget ved at du lader hende ligge og kigger til hende 'uden at pille', selvom det er svært.:o)
Det lyder som om at du gør dig rigtig mange fine tanker og er en meget sød og omsorgsfuld mor, der gør sit bedste, så bliv endelig ved med det:o)
Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske