Brev:
Sover næsten ikke om natten
14. november 2007
Alder:
4 mdr.
Sover næsten ikke om natten
Kære Helen
Jeg har brug for råd... min datter på 4,5 mdr. har de seneste nætter været utrolig meget vågen. Hun har aldrig været så god til at sove om natten, men dog bedre end nu. Før det "gik galt" plejede hun at komme i seng mellem kl. 19-20 og vågner første gang ca. midnat +- en time, herefter igen ved ca. 3 tiden og så står vi op kl. 6. Hun har altid sovet det meste af natten i vores seng, da det har været det nemmeste for mig, og den måde, hvorpå jeg kan få mest søvn.
Hun kommer stadig i seng på samme tid, men vågner nu allerede første gang ved 22-tiden, hun vil ikke altid spise men skal hjælpes til at sove videre. Herefter vågner hun ca. hver time og skal hjælpes videre i søvnen. Jeg tilbyder hende ikke brystet medmindre, der er gået ca. 3 timer siden sidst. Nogle nætter vågner hun helt op og er vågen i en time eller mere, inden hun sover videre, men for det meste skal hun blot hjælpes videre i søvnen, og da hun ligger lige ved siden af mig er det nemt nok, men jeg vågner jo desværre hver gang og er derfor ved at være meget trær nu.
Vi er så småt begyndt på skemad, men som sagt så er det ikke fordi, hun vil spise hver gang, hun vågner, så jeg tror næsten ikke, det er sult, der er problemet. Vi har forsøgt med en flaske vælling til natten, men hun vil ikke tage flaske (det har hun aldrig villet).
Om dagen sover hun som regel en kort formiddagslur ca. 40 min, en lang middagslur på 2-3 timer og en kort eftermiddagslur på ca. 30 min. så jeg synes ikke det er fordi, hun sover for meget om dagen. (i gennemsnit 14 timer).
Har du nogen råd til, hvordan jeg får min nattesøvn tilbage og ikke mindst min datters, for jeg synes det er synd for hende, at hun ikke sover bedre? Jeg forventer ikke, at hun skal sove igennem, for det har hun aldrig gjort, jeg kunne bare godt tænke mig, at hun kom til at sove mere end 2 timer sammenhængende, altså at hun kunne sove mellem de 2-3 amninger i løbet af natten.
Håber, du har nogle tanker omkring ovenstående, som kan hjælpe os videre. På forhånd tak.
Hilsen en træt mor.