Svar: Falde i søvn - 9 mdr.
14. november 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Camilla
Du har fuldstændig ret i at der sker rigtig meget med jeres søn i øjeblikket og det vil naturligt ændre sig i takt med at han bliver ældre og også bliver mere dygtig motorisk.
Det vil være en rigtig god idé, at I forsøger at lege lidt "borte-tit", "gemmeleg" og også hjælper ham med at lære at sætte sig ned selv i løbet af dagen. Bortetit og gemmelege er godt netop for at give ham vished om at I er der, selvom han ikke kan se jer og det at rejse sig hele tiden og ikke selv kunne komme ned igen er en motorisk øvelse og børn øver sig både nat og dag - ofte til stor frustration for både barn og voksne. Jo mere i kan øve om dagen, jo bedre vil det således også gå om natten.
Selve putteritualet kan man gøre flere ting og dette ud fra hvad der er tale om. Hvis I oplever jeres dreng utryg, han græder, står med armene strakt op imod jer, udtrykker "gå ikke fra mig", "tag mig med", "jeg kan ikke lide at være her alene osv. så skal I ikke gå fra ham. Når børn beder om tryghed, så skal de skal naturligvis have den og når børn græder for at forhindre deres forældre i at gå, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at de vil have deres vilje eller at ønsker at bestemme. Børn der klynger sig til voksne for at kunne falde i søvn, er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går.
Derfor vil det i disse situationer være godt at I sætter jer hos ham, holder ham i hånden, kærtegner ham og beroliger ham, fortæller ham at I er der, passer på ham, at han trygt kan lægge sig til at sove osv.
Børn der derimod søger underholdning, som oplever at det at man som forældre er der betyder at man skal lege, pjatte osv. til de børn skal man betrygge dem, gøre sengen dejlig og tryg, putte dem osv. men samtidig fortælle at de skal sove og så går man. Hele tiden vender man dog tilbage for at vise at man stadig er der, men man mener faktisk at de skal sove. Aldrig være væk i mere end 3 minutter og altid komme tilbage også selvom barnet ikke protesterer eller græder - det handler om at betrygge barnet i roligt at kunne sove og forklare på en tryg måde at man mener det ikke er legetid men sovetid.
Det vigtigste er derfor at I forsøger at skelne imellem de forskellige typer af gråd, som børn kan have. Hvorfor og hvordan græder han og hvordan er det så hensigtsmæssigt at reagere i forhold til dette.
Det er helt rigtigt at indtaget af mad i løbet af dagen, hvor meget barnet sover i dagtimerne osv. naturligvis også spiller ind. Men lige nu tænker jeg at det hos jer, handler om at finde ud af hvorfor protesterne er der og at det er en fase I skal igennem. Jeg håber derfor at mine tanker hjælper jer lidt videre:o)
Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske