Svar: Sove ude om vinteren - gode tips og fingerregler ønskes
14. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Det er altid vanskeligt at give nøjagtige retningslinjer for, i hvilke tilfælde det er forsvarligt at lade små børn sove ude i kuldeperioder.
Men generelt kan man dog sige at de mindste børn er meget sårbare over for kulde. Selv børn på over et år, vil ofte ikke reagere, hvis de bliver for kolde, så hvor børn fint kan give udtryk for at de f.eks. er sultne, så har de meget svært ved at fortælle, hvis de fryser. Samtidig så ligger barnet jo stille og afkøles derfor også lettere.
Skadelig afkøling kan ske ved både lave og høje temperaturer, det afhænger helt af hvor meget det blæser og om det som du skriver er tåget eller meget fugtigt i vejret.
Sundhedsstyrelsen skriver 05.07.2006 om små børn i kulden:
Udendørstemperaturen
Børn må ikke sove ude, når temperaturen er under 10 minusgrader. Ved højere temperaturer bør afgørelsen afhænge af følgende fire forhold.
Sovestedets placering
Ved sovestedet skal der være læ for blæst, regn og rimnedfald (denne beskyttelse kan f.eks. gives af en liggehal).
Isolering og påklædning
Barnevognen skal være vind- og vandtæt til alle sider. Bunden kan f.eks. isoleres med skumgummi eller lignende. Barnet skal være iklædt hue og være anbragt i en pose, forsynet med hætte og lukkede ærmer, så hoved og hænder beskyttes. Barnet skal være iklædt tøj med god varmeisolationsevne, enten uld, bomuld eller kunststoffer med tilsvarende egenskaber. Dynen skal dække barnets krop både opadtil og til siderne. Det er vigtigt, at barnet sikres mod afkøling fra en våd ble. Dette kan f.eks. ske ved, at man iklæder barnet uldbukser.
Barnet
Kun sunde og raske børn bør sove ud i koldt vejr. For tidligt fødte børn og børn, der lider af astmatisk bronkitis, kronisk mellemørebetændelse eller hjertesygdom, er særligt udsatte og bør ikke sove ud i koldt, tåget vejr. Børn under 1 år - og specielt spædbørn under 1/2 år - er særligt udsatte for kuldepåvirkning. Barnets hud kan beskyttes med en vandfri creme. Herved beskyttes huden mod udtørring, men en sådan creme yder ikke beskyttelse mod kuldepåvirkning.
Opsyn mv.
Børn, der sover ude i kulden, skal være under særligt effektivt opsyn. Sovetiden bør aldrig være længere end halvanden til to timer. Jo yngre, børnene er, og jo koldere vejret er, des hyppigere skal børnene tilses. Er man i tvivl om kuldepåvirkningen, bør den, der har opsynet, selv iføre sig passende beklædning og sidde et stykke tid udendørs ved siden af børnene.
Ovenstående er som sagt fra Sundhedsstyrelsens hjemmeside: sst.dk.
Når det er sagt, så tænker jeg at det lyder rigtig fint det du fortæller omkring din dreng og hvordan du har klædt ham på. Posen han ligger i osv. han må gerne sove ude, selvom han er snottet - faktisk så er det ligesom den friske luft nogle gange løsner lidt, men hvis han har feber skal han ikke sove ude.
Håber ovenstående er hvad du har behov for, rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og dejligt at høre at din lille dreng er blevet rask igen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske