Brev:
Søvn, mad og rytme - 5 mdr.
14. november 2007
Alder:
5 mdr.
Søvn, mad og rytme - 5 mdr.
Hej Helen,
Nu har jeg læst mange af dine gode svar, og vil prøve om du kan hjælpe os lidt også.
Vores datter - Nikoline - er knap 5 måneder og hun er en stor pige på 8 kg. og 67 cm. Jeg har ammet fuldt ud indtil for 1½ uge siden. Hun har altid spist ofte, der er maks. gået 2-2½ timer imellem i de første ca. 3 måneder, og jeg har (desværre nok) været tilbøjelig til at amme hende når hun er ked af det og når hun skal sove. Men det er jeg begyndt at lade være med, så nu trøster jeg på armen først og kun hvis jeg er sikker på, at hun er sulten får hun brystet. Og i dag kan der også gå 3 timer mellem, at hun spiser
Vi har aldrig haft nogen rigtig fast rytme - bortset fra hvornår hun bliver puttet til natten, som er ved 19-19.30 tiden. Hun er stået op på alle tidspunkter mellem 5 og 8. Hendes sovehjerte har aldrig været stort, heller ikke om dagen. Og nu trænger vi virkelig snart til at sove mere end 1-2 timer i træk, specielt mig.
Hun sover de fleste dage omkring 13 timer i døgnet (effektiv søvn) , hvoraf de 3-4 timer er om dagen fordelt på typisk 2 lure, det er kun sjældent det lykkes med 3 lure. Tidligere har det sikre middel til søvn om dagen været en gåtur med barnevognen, men der er hun begyndt at vågne efter ½ time, og så sover hun ikke mere på den gåtur. Vi har ikke mulighed for at hun kan stå ude og sove i barnevognen, da vi bor i etage-bolig. Men vi flytter snart i hus, og der håber vi, at hun kan lære at sove i sin barnevogn udenfor.
Indtil for ca. 5 uger siden har hun kunnet sove 4-5 timer fra hun blev puttet til natten og til hun vågnede for at spise første gang, og derefter vågnede hun ca. hver 2-3 time. Men det skiftede nærmest fra dag til dag, så hun nu vågner efter 2½-3 timer og så igen efter 2 timer og herefter resten af natten hver time. Hun har i en periode spist hver gang hun vågnede, og jeg kunne mærke, hvordan hun tog fra, så det var ikke bare hyggesutten. Vi forsøgte at starte på vælling, men hun vil overhovedet ikke tage flasken, så det har vi opgivet igen. Og hun har også fået lov at sove i vores seng, da vores sundhedsplejerske mente, at hun manglede tryghed – men mønsteret var det samme.
For 1½ uge siden begyndte vi så med grød om aftenen i håbet om, at hun kan tage nogle længere stræk. I løbet af 3 dage var hun oppe på at spise en hel portion. Maven har endnu ikke været gået i stå, og hun har haft afføring hver dag, selvom det et par dage ikke har været meget. Om det er grøden eller ej, så har det hjulpet så hun nu ikke spiser mere end 2-3 gange om natten, men hun vågner stadig rigtig mange gange, så jeg får ikke meget mere søvn af den grund. Hun sover nu igen i sin egen seng, der står ved siden af min. Og kun hvis hun er rigtig ked af det, kommer hun over til os.
Hun er også begyndt at græde, når hun vågner om natten. Det virker som om, hun har ondt, og hun slår rigtig mange prutter og når de er slået, så stopper hun med at græde, men der er ikke noget i bleen om morgenen. Den anden aften spiste hun 1½ dl. grød - og vores nat var helt forfærdelig. Hun klynkede og smågræd og var vågen i flere timer midt om natten. Jeg har så læst i flere af dine svar, at man skal passe på ikke at overfylde de små maver - og det var jo nok det jeg fik gjort.
Så de sidste 3 dage har hun fået grød 2 gange dagligt - til middag og til aften omkring kl. 18. Hun får knap en dl. grød med lidt frugtmos, og den spiser hun gladelig og åbner selv munden inden skeen kommer. Hun får vand i et lille glas ved siden af grøden. Jeg tilbyder hende brystet efter grøden begge gange, men hun vil ikke tage det. Og når hun så bliver puttet til natten, så vil hun næsten heller ikke spise hos mig. Så hun sover ikke længere af at få grød. Hvis jeg prøver at presse hende lidt til brystet, så står hun i flitsbue og skriger, så det gør jeg ikke.
Jeg har i de samme 1½ uge "øvet" hende i at falde i søvn i sengen selv. Om dagen kan jeg nu amme hende og lægge hende over i sengen, selvom hun er vågen. Nogen gange må jeg lige tage hende op et par gange, fordi hun går i selvsving eller lige skal spise lidt mere, men de fleste gange falder hun selv i søvn efter at have ligget og pludret lidt og leget med sin sutteklud. Når der er gået ca. 45 minutter begynder hun at røre på sig, og hvis jeg hurtigt får givet hende sutten og nusset hende lidt, så sover hun videre, men ellers kan det tage lidt tid at "overtale" hende til at sove videre. Det er dog kun om dagen, om aftenen kan der sagtens gå længere tid, hvis vi overhovedet hører hende før efter ca. 3 timer, hvor hun er sulten..
Vi har lige haft 4 dage, hvor hun først er stået op kl. ca. 7.30, hvilket jo er dejligt og forhåbentlig tegn på, at vi kan få en fast rytme, men på den anden side, så har hun været vågen i timer om natten, så jeg frygter lidt, at det er derfor. Og i dag var hun så klar til at stå op kl. 6.50, så nu frygter jeg, at hun begynder igen at vågne på alle mulige tidspunkter.
Vores dage har set nogenlunde sådan her ud (ca-tider) i 4 dage – men i dag bliver nok rykket ½ times tid frem:
Kl. 7.30 står vi op og hun får tøj på.
Kl. 8.30 ammer jeg, men hun spiser ikke rigtigt noget
Kl. 9.30 begynder hun at blive træt og jeg kan amme hende og derefter bliver hun lagt og sover ved 10-tiden. Hun sover 1½-2 timer. Og jeg ammer hende, når hun vågner.
Kl. 12 får hun majsgrød med lidt frugtmos og vand at drikke. Bagefter tilbyder jeg bryst, men hun vil ikke rigtig have det.
Kl. 13.30-14 bliver hun træt og hun bliver ammet og puttet. Hun sover 1-1½ timer, nogen gange lidt mere. Hvis hun vågner får kl. 15.30 så prøver vi at få hende til at sove en gang mere, men det holder hårdt. Hvis hun først vågner kl. 16 eller senere, så sover hun ikke mere før aften. Hun bliver ammet når hun vågner.
Kl. 18 får hun majsgrød med lidt frugtmos og vand at drikke. Hun tilbydes bryst bagefter, men tager det ikke.
Kl. 19 begynder hun at pylre, og vi begynder at putte hende. Far skifter og klæder hende i nattøjet, og kl. 19.15 får jeg hende ind på sengekanten og ammer hende, men hun vil ikke rigtig spise og smågræder indimellem. Jeg synger et par sange for hende, og lægger hende over i sengen, når hun er rolig. Hun ligger så og mosler rundt og leger med suttekluden, og får skubbet sin sut ud, som jeg så er inde og give hende. Efter ca. 20 minutter kan jeg putte hende om på siden (ved godt at det ikke anbefales, men sådan sover hun bedst) og hun falder i søvn. Klokken er her mellem 19.45 og 20.
Kl. 22.30-23 vågner hun grædende op og hun bliver ammet.
I løbet af natten spiser hun herefter ca. hver 2½-3. time, men hun vågner indimellem det ofte op og skal have sutten, skifte stilling (kan hun ikke selv) eller nusses lidt fordi hun græder - mange gange græder hun også i søvne.
Det var en lang forklaring for at nå frem til mine spørgsmål ;-)
- Hvad vi kan gøre, så hun bliver i stand til at sove lidt længere tid ad gangen om natten? Ja, faktisk for at hun sover mere i døgnet.
- Hvad kan årsagen være til, at hun er begyndt at vågne grædende op og græde i søvne? Er det mon fordi hun drømmer? Eller hvis det er maven der bøvler, kan vi så hjælpe hende på en eller anden måde?
- Og hvis det ikke fortsætte med, at hun vågner omkring samme tid om morgenen, hvad kan vi så gør for at få en nogenlunde fast rytme?
- Hvordan sikrer jeg mig, at hun ammer nok hos mig, både i løbet af dage men også inden hun bliver puttet til natten?
- Har du nogle fif til, hvordan vi lærer hende at sove i barnevognen udenfor, når vi flytter?
Håber du kan hitte rede i denne lange smøre - det jeg inderst inde vist gerne vil vide er, om vi gør "det rigtige" - selvom det svar kan du nok ikke give ;-)
Mange hilsner
Vinnie