Svar: Søvn, mad og rytme - 5 mdr.
14. november 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Vinnie
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter og hvordan dagene og nætterne kører hos jer:o)
Set ude fra, så tror jeg at din datter er sulten og det er derfor rigtig godt at du er begyndt med grød. Det lyder også som om at hun spiser rigtig godt at dette og at maven fungerer, trods de lidt store mænger. Problemet med tarmssystemet om natten hænger som du skriver ganske givet sammen med, at hun om natten skal bruge rigtig meget energi på at nedbryde maden og at det derfor netop er en god idé at dele skemaden ud over dagen.
Mange forældre gør nemlig som I, fylder en masse mad i barnet inden sengetid i håb om at barnet så sover bedre, men ofte virker det lige modsat og derfor er det vigtigt at fordele maden ud over dagen, så tarmene ikke skal arbejde så hårdt om natten.
Du skriver at hun fint kan spise 1-1½ dl grød og jeg vil faktisk foreslå dig at du allerede nu begynder at give hende 3 gange dagligt. Jeg vil derudover foreslå at du også begynder at give hende lidt grøntsagmos og at hun således ikke kun får grød, men begynder at få mere varierede fødevarer. Jeg tænker at hendes tarmsystem og vil arbejde anderledes (og forhåbentlig mere positivt) med at nedbryde dette.
Mit forslag til en dagsplan kunne se således ud
Tidlig morgen 06: Ammes
Formiddag 9: Grød, varier imellem de forskellige grødtyper,- majs, ris, hirse og boghvede. Kom lidt forskelligt frugtmos på for også at variere den smag og tilbyd vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca kl. 10, sover måske 1½ time.
Frokost kl. 12: Grød eller grøntsagsmos, du kan give mos af gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash. Hvis hun ikke bryder sig om kartoffel, så lav mos af andre grøntsager - du kan blande på kryds og tværs, så hun igen får forskellige smagsoplevelser. Vand af kop.
Ammes inden middagslur ca kl. 13 og puttes herefter. Sover igen måske 1½ time, måske lidt mere.
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Sen eftermiddag 16-17: Powernapper evt. men igen er det ikke sikkert, som du selv skriver, så afhænger det helt af hvor lang tid hun har sove ved de andre to lure og enkelte børn begynder faktisk allerede i 5 måneders alderen at skibbe denne lur og det er okay. Jeres datter lyder til at få sit søvnbehov fint dækket i løbet af nat og dag.
Aften 18: Grøntsagsmos, igen med udgangspunkt i de grøntsager I spiser, når hun bliver 6 måneder kan hun få mange flere grøntsager og skal også her begynde med lidt kogt kød eller fisk. Vand af kop.
Puttes til natten mellem kl. 19.20 med amning
Sen aften 23: Ammes igen
Nat 24-06: Forsøge om hun her kan undvære amning, så I på sigt kan få en sammenhængende nattesøvn. Generelt skal børn være 6 måneder før man siger at de ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt om natten, men hvis jeres datter spiser som ovenstående plan, så passer dette også til et 6 måneders barn og hun er rigtig fint dækket ind.
Jeg kan se at du i løbet af dagen tilbyder brystet hyppigere end jeg skitserer i min plan her og det er helt okay. Det giver dig jo netop vished for at hun har fået, hvad hun har behov for og som du selv skriver, så afviser hun også nogle gange, når du tilbyder. Det er således udmærket at tilbyde brystet om dagen og aftenen, hvis det så er lettere at lade være om natten fordi du ved, at det ikke kan være sultbehov på dette tidspunkt.
Jeg tænker at din datter har en alder hvor hun naturligt bruger sig selv og sin krop mere og mere og derfor også har en naturlig større fysisk uro. At du putter hende på siden er helt okay, da man faktisk sover bedst på denne måde, og du må gerne, hvis hun vågner om natten og søger brystet forsøge at undvære brystet ved netop at holde hende på siden, vugge hende lidt imens din hånd ligger på hendes hofter, give hende din hånd at holde i, stryge hende over håret osv. Du kan være nødt til at give hende brystet, men gør det så kortvarigt, træk brystvorten til dig igen og igen, og sæt så de andre kærtegn i stedet, så hun stille og roligt lærer at sove uden brystet om natten.
Det er måden at få hende til at undvære amningen på om natten, hvis det skal gøres uden alt for meget gråd. I søger at få hende til at sove mere i løbet af døgnet, men jeres datter sover faktisk rigtig fint, så I skal også passe på ikke at forvente for meget. Gennemsnitligt så vil de fleste børn på 5 måneder sove 3 lure i løbet af dagen - to lidt længere lure og så en powernap om eftermiddagen, men omkring 6 måneders alderen svinder den powernap og de sover kun 2 gange dagligt. Jeres datter lyder til at regulere dette fint og hun sover 2 rimeligt lange lure samt en rigtig god lang nattesøvn - naturligvis afbrudt af amning. Gennemsnitligt vil de fleste børn på 5 måneder sove 3-4 timer om dagen og 10-11 timer om natten - altså i alt ca 14, måske 15 timer.
Jeres datter sover om formiddagen ofte 1½ time over middag ofte 2 timer - altså ialt 3½ time + hun en gang imellem tager en powernap og derudover sover hun fra ca kl. 20 til 7.30, næsten 12 timer om natten... I kan ikke forvente mere, hun sover faktisk mere end gennemsnittet:o) Det er også derfor I oplever at hendes søvnbehov varierer og hun vågner på forskellig tid om morgenen, hun kan jo ikke sove hele tiden, den lille pige:o)
Hendes gråd om natten skyldes sandsynligvis både hendes mavekneb og hendes udvikling. Maveknebene afhjælpes ved at fordele og variere maden i løbet af dagen og hendes uro af hjælpes ved at trøste, berolige, hjælpe hende med at skifte stilling, komme lidt om på siden osv.
Jeg håber at planen jeg sender kan give jer en idé om hvordan en dag kan se ud, hvor hun umiddelbart fint dækkes ind både hvad angår amning og skemad. Hvis du derudover ønsker at tilbyde brystet ekstra så gør du bare det, netop for at du så er sikker på at hun har fået, hvad hun behøver om dagen og du ikke behøver give hende om natten:o)
Det er vigtigt at I fortsat putter hende i barnevognen i løbet af dagen, så hun kender til det sted at sove og føler sig tryg ved sin vogn. Jo mere tryg hun er ved vognen, jo mere hun forbinder denne med at sove, jo lettere bliver det at få hende til at sove i vognen, når I flytter.
Det blev vist også til en lang smøre herfra, - håber I hermed er hjulpet videre på vej. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske