Svar: Gråd ved sengetid - 3 mdr.
14. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Malene
Der sker rigtig meget med børn i 3-4 måneders alderen. For det første er de så store, at de begynder at opleve rummet de er i, de skelner mere og mere mellem, hvorvidt de er hjemme eller ude, i mors favn eller i en fremmedes favn og de suger indtryk til sig. Ofte har børn i denne alder rigtig svært ved at sige fra - det går så fint imens man er ude - men når man kommer hjem til de vante rammer, så får man reaktionen.
Det kan derfor godt være en god idé at forsøge at tage det lidt med ro, ikke tage for mange steder hen, men i stedet arbejde lidt på rutiner og genkendelighed. Når det er sagt, så skal man jo heller ikke bure sig inde og det lyder som om at jeres putteritual ligger nogenlunde fast - I har aftalt at det er far der putter og sandsynligvis ud fra at I synes det er vigtigt at jeres dreng kan falde i søvn uden brystet???
Jeg tænker at det er helt naturligt for et barn på 3 måneder at falde i søvn med brystet og da I spørger mig, hvad jeg synes, så er jeg nødt til at sige, at jeg ville prioritere en rolig aften og en rar måde at falde i søvn på, fremfor et princip om at kunne falde i søvn uden bryst. Jeg synes derfor I skal forsøge at du lægger dig med din dreng om aftenen på jeres seng, og at du her ammer ham, når han skal sove. Han må gerne sove videre i din seng bagefter ligesom han gør nu, så kan du nemlig amme ham igen, inden du selv går i seng sen aften og herefter synes jeg I skal overveje om han så kan blive puttet i sin egen seng.
Samtidig har han en alder, hvor hans udvikling netop gør, at han måske ikke helt kan koncentrere sig på samme måde omkring brystet og derfor ikke helt får nok om dagen, hvor han interesserer sig for så meget andet. Derfor indhenter han det om natten. Samtidig søger han måske også at sætte din mælkeproduktion op og netop ved at spise hyppigere om natten får han stimuleret dig på en anden måde. Det vil dog være rigtig godt, hvis du er meget opmærksom på at få ham til at spise godt ved brystet i dagtimerne - give fra den ene side, skifte ham og tilbyde modsatte side. Så er du sikker på at han får nok der og samtidig får du stimuleret begge sider, ved hver amning.
Du skriver at du er i tvivl om hvorvidt han egentlig er træt nok, når I putter ham og her tænker jeg at I kan forsøge at putte lidt senere. Det er ikke unormalt at børn netop i 3 måneders alderen sover sent og små spiser stort set hele aftenen hos deres mor. På den måde fylder de sig ekstra godt op til natten og sover således et lidt længere stræk der - altså i stedet for at amme hver 1-2 time hele natten, så gør de det om aftenen.
Dette afhænger dog helt af, hvordan han sover om dagen, hvor mange lur, hvor sent den sidste lur ligger osv. Men det er helt sikkert en overvejelse I også kan tage med jer, at han måske skal have lov til at være lidt mere vågen om aftenen mod at han så i stedet kan sove sammenhængende om natten. Umiddelbart lyder det jo som om at han, når han først er faldet i søvn om aftenen, så faktisk sover og det er først efter midnat at han begynder at vågne...
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske