Brev:
Dagsrytme og pasningsordning
14. november 2007
Alder:
14 mdr.
Dagsrytme og pasningsordning
Kære Helen,
Min søn er nu 14 mdr gammel og lider ikke længere af refluks. Vi stoppede med Losec i august måned samt andet medicin for luft i tarmene, han tog sutteflasken da han var 9 mdr. og spiser og sover godt. Så sønnike og ikke mindst hele familien er glade!
Dog har jeg nogle spørgsmål ang. søvn/rytme og daginstitution.
Vi har fået en vuggestueplads i slutningen af januar 2008. Pt går han i legestuen 2 gange om ugen samt vi lige nu er ved at integrere ham i en dansk legestue, hvor han skal gå 1 gang om ugen.
Mit spørgsmål er hvor meget og hvornår han skal sove i løbet af dagen. Hans dagsrytme passer nemlig ikke så godt til hans pasningsordning, og jeg tænker på om det måske er på tide med hans alder, at han først skal sove til middag efter frokost.
Hans rytme ser normalt sådan her ud:
6.30: Vågner, får sutteflaske 240 ml
8.00: Havregrød med resten af familien
10.00: Bolle eller frugt
10.30: Formiddagslur
12.45: Vågner og spiser frokost varm mad plus dessert
15.00: Sutteflaske/brød eller grød eller yoghurt
16.00: Sover måske 20 min i klapvognen når vi skal hente storesøster i skole
16.45: Brød eller frugt, juice
18:00: Aftensmad
20.00: Sutte flaske 180 ml og bliver lagt i seng
Han sover fint om natten, men bliver træt sidst på formiddagen. Jeg har forsøgt at holde ham hen således, at han spiser frokost inden middagsluren, men det er mislykkedes mange gange, da han er alt for træt og uoplagt til at spise ordentligt. Til gengæld er han super frisk og glad efter formiddagsluren og spiser så fint til frokost.
Tror du, at jeg bare skal fortsætte med at prøve eller er det normalt at han sover både formiddag og eftermiddag. Det er rigtigt, at hvis ikke han får et par min sidst på eftermiddagen, er han meget pyldret til aftensmaden. I institutionerne spiser de ca. 11.30, og da min søn bare klar til at sove.
Jeg tænker også på, om han får for mange mellemmåltider eller får meget sutteflaske? Det har været svært at tilpasse hans spisetider til storesøster på 3 år og resten af familien. Så når vi spiser efter ham, vil han meget gerne smage lidt hos os, selvom han egentligt har spist. Han spiser godt og vejer 9,6 kg.
Derudover vil jeg gerne høre din mening om vores pasningsordning. Vi har været så heldige at få en fuldtidsplads til januar, hvor jeg starter på arbejde igen. I slutningen af september startede han i en legestue, men det går desværre ikke særlig godt. Han må kun komme der 2 gange om ugen i højst 3,5 time. Min søn har aldrig været der længere end 2 timer ad gange, da de ringer efter mig, fordi han græder. Han er fuldstændig ulykkelig, når jeg afleverer ham, hvilket vel egentligt er meget normalt efter at have gået hjemme ved mig i et år.
Det generer mig ikke, at han græder ved aflevering, men han skulle helst holde op et par min efter, at jeg er gået. Han har aldrig fundet rytmen, da det kun er 2 gange om ugen man og ons. Vi er ikke så glade for personalet, som vi synes er for sløve. Jeg har ofte oplevet, når jeg kommer over og henter ham, at han har lavet i bleen uden, at de har skiftet ham. Alt i alt er legestuen en dårlig oplevelse både for søn og forældre.
Jeg tænker på, om jeg skal tage ham ud og bare lade ham komme i den danske legestue en gang om ugen. Jeg er bange for, at den anden legestue giver ham nogle dårlige oplevelser, så han vil få en dårlig start i vuggestuen til januar. På den anden side tænker jeg også, at det bliver for hårdt for ham at vente helt til januar med at blive passet ude. Han er meget interesseret i andre børn og elsker at lege med sin storesøster.
Håber du kan give mig nogle gode råd, Helen.
Kærlig hilsen Rikke