Svar: Dagsrytme og pasningsordning
14. november 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Rikke
Det er dejligt at høre at det går så godt med at sove og at hans refluks nu er stoppet. Det lyder overordnet set som om at jeres lille dreng trives.
Det er sådan at børn som regel mellem 12-18 måneder begynder at kunne nøjes med en lur dagligt og lige i den periode, hvor de skifter over, vil det være lidt hårdt. De vil ikke rigtig sove om formiddagen, sover så til gengæld godt til middag og har så lidt træthed sidst på dagen, hvor de nogle gange vil have behov for at powernappe lidt. Jeres dreng lyder ikke til at være parat til en lur endnu. Det lyder som om at han fortsat har rigtig meget brug for sin formiddagslur og derfor synes jeg I skal bibeholde denne.
I takt med at han bliver ældre, vil du så sandsynligvis opleve at han begynde at vægre sig lidt mod at blive puttet om formiddagen og så er det det tid til at lade være og stille og roligt arbejde på en længere middagslur i stedet. Det kan sagtens være at det kommer til at passe med januar måned og det er okay.
Derudover tænker jeg at sutteflaske er noget der hører til indtil barnet er 1 år. Herefter skal sutteflasken væk. Børn i 14 måneders alderen kan fint spise almindelig mad og drikke både mælk og vand af en kop og sutteflasken skal derfor sluttes. Det vil derfor være rigtig godt, hvis I kunne arbejde lidt på dette. Nu kan det jo være at der er andre regler for brug af sutteflaske, hvor I bor, nogle gange er tingene jo anderledes fra land til land. Men den danske sundhedsstyrelsen anbefaler ikke at man giver børn sutteflaske for lang tid efter 1 års alderen, men at man i stedet netop vægter at barnet spiser og drikker som resten af familien.
Bortset fra de 2-3 sutteflasker du giver din dreng, så ser dagsplanen helt fin og varieret ud, hvad angår mad. Det er fortsat vigtigt med små hyppige måltider, det er vigtigt for at holde hans blodsukker stabilt og vigtigt for at sikre ham den energi, som han lægger for dagen med den alder han har:o)
Med hensyn til pasningsordningen, hvor han er så ked af at være, så synes jeg ikke han skal være der. Det er jo ikke meningen at han skal være der fremover, det er en midlertidig løsning og du har mulighed for at have ham hjemme. jeg synes det er synd at han skal afleveres et sted hvor hverken han eller I føler sig trygge og at sidde der og græde i et par timer, det er uhensigtsmæssigt og gavner ingen. Jeg synes derfor du skal beholde ham hjemme og så i stedet satse på den danske pasningsordning som kun er en enkelt gang om ugen. Hans behov for at være sammen med andre børn, får han jo også dækket af sin storesøster og så er en dag om ugen med fremmede helt fint.
Til Januar kan han så blive kørt ind i den rigtige pasningsordning og I kan bruge lidt ekstra energi på dette. Det er synd at give ham så dårlig en oplevelse ved at blive passet nu, og så et sted, hvor han ikke skal være fremover. Jeg synes derfor du skal prioritere at have ham hjemme, gå i den danske ordning, når I har mulighed for det og så starte op i den faste ordning til januar. Det er også svært for ham at forholde sig til så mange forskellige steder.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske