Svar: Trivsel, søvn, sygdom, kost
14. november 2007
Alder:
14 mdr.
Kære M
Der er ingen tvivl om at jeres dreng har det skidt, - mellemørebetændelse, astmatisk bronkitis - skal have medicin for både det ene og det andet og så i en alder, hvor man ikke kan forklare ret meget, men bare er nødt til at gøre tingene. Det er rigtig hårdt og det virker opslidende for jer forældre - det forstår jeg til fulde.
Er det vuggestuestarten, stedet I bor eller hvad tænker I er grunden til at han bliver ved med at være så syg? Har I talt med lægerne om, hvorfor han får alle disse infektioner, - er der noget i jeres omgivelser som kan gøre det værre? Bor I godt isoleret, er der varme i gulvet eller generelt lidt fodkoldt? Trækker det? Tænk på hygiejnen, vaske hænder på jer selv og ham i forbindelse med skiftning osv. Der er forskellige ting, som man kan gøre for at holde infektionerne nede både hjemme og i institutionen og I skal naturligvis sikre jer på bedste vis. Tal også med vuggestuen om hvad de gør for at mindske infektioner hos børnene.
I har ret i at jeres lille dreng har brug for mere søvn end han får, men det er svært at sove, når man har ondt og vejrtrækningen er besværet. Du spørger om børn selv er i stand til at regulere deres søvnbehov og til dels ja - men det er dog også sådan at kroppen husker. Lidt ligesom hvis man har oplevet stress og hvad det gør ved en, hvor svært det er at sove osv. Der skal ikke så meget til, lidt ekstra hjertebanken og man føler sig med det samme sat tilbage - åh nej, nu går det galt igen... Sådan er det et eller andet sted også med børn - kroppen husker, så når jeres dreng i gennem længere tid har oplevet at blive vækket på grund af smerter i ørerne osv. så har kroppen vænnet sit til disse opvågninger og det tager lang tid at komme væk fra igen. Der skal ikke ret meget til, før han hurtigt ryger tilbage i samme mønster.
I forhold til hans alder, kan det godt være passende med kun en lur dagligt. Det lyder umiddelbart som om at det i jeres tilfælde vil være værd at arbejde på dette. Prøv om I i første omgang kan putte ham senere om formiddagen. forlænge tiden lidt hver dag, så han bliver puttet senere og senere til middag. Læg ham altid til at sove med hovedgærdet let eleveret, da det hjælper både på ørerne og vejrtrækningen. Og tal også med lægen om, hvorvidt det vil være relevant at give ham noget smertestillende i et par dage, så det ikke er smerterne der vækker ham for tidligt. Det er vigtigt at han får sovet, så han kan blive rask - søvnunderskud bedrer ikke hans sygdom.
Appetitten bliver naturligt også påvirket at hans sygdom og samtidig har han også en alder, hvor han naturligt er mere selektiv, ikke længere vokser så meget og derfor heller ikke har samme behov som tidligere. Han har dog stadig behov for mange små måltider i løbet af dagen og det er vigtigt at I tænker at lidt er bedre end ingenting. Ikke presse ham eller give ham for meget opmærksomhed. Give ham noget af det I ved han kan lide, sammen med lidt nyt, naturligvis altid en sund og sufficient kost. Det er vigtigt at han også bliver styrket indefra og så lade ham gå i gang, give ham madro.
I kan evt. supplere hans indtag med ACD-dråber eller en multivitaminpille, som I må knække i kvarte for at han ikke får den galt i halsen.
Når han vågner om natten og gerne vil til jer, så handler det om at han føler sig utryg og sandsynligvis har både lidt ondt i ørerne og svært med vejrtrækningen. Det kan hjælpe med en kop lun mælk eller måske lidt te, men igen skal I overveje meget hvad tid vi taler om, da han jo helst ikke skal komme ind i en rytme, hvor han begynder at indtage dette om natten. Tidlig morgen og hvis det således kan få ham til at finde roen og sove lidt videre, så synes jeg dog det kan være okay - han er jo ikke rask jeres lille dreng.
Med hensyn til søvnbehov, så vil det være rigtig godt, hvis I kunne få ham til at sove 2 timer, måske 2½ i løbet af dagen. F.eks. fra kl. ca 12-14.30... prøv om I kan arbejde jer lidt frem mod dette, hvad der så skal til - en ting er hvad der sker i vuggestuen, men i weekenden kan I måske lægge jer med ham i sengen, så han får trygheden, nærheden, lad ham spejle sig i jer, se at I lukker øjnene, fortæl ham at han skal sove nu osv. og se om I så kan få ham til det. Jeg tror I vil få en gladere dreng på den måde. En kop varm mælk og en banan kan være rigtig godt lige inden.
Hvis han har behov for en lille lur om formiddagen, for at det kan lade sig gøre, så forsøg også det. Lad ham sove bare ½ time der og så læg jer evt med ham lidt senere, f.eks. først kl. 13 og se om det så kan lade sig gøre at han sover et par timer. Igen må I overveje om han evt. skal have lidt smertestillende, hvis han har ondt i ørerne.
Jeg håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, rigtig god bedring med ham:o) God weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske