Svar: Vil ikke være hos far om aftenen
14. november 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Ida
Din datter har en alder nu, hvor hun oplever meget mere af verden. Hun kan holde sit hoved selv, og drejer sig bevidst efter lys og lyde, og hun fornemmer på en helt anden måde end tidligere rummet hun er i. Du kan se, hvis du sidder med hende, at hun drejer hovedet mod far, når hun hører at han kommer ind osv.
Samtidig begynder hun også at skelne imellem kendt og ukendt. Den reaktion i oplever i forhold til far, får mange børn således i forhold til f.eks. bedsteforældre, venner og andre, som de ikke ser så tit. De skelner meget mellem om de er i mors favn eller hos andre og det er en naturlig del af deres udvikling.
Når far kommer hjem fra arbejde og ikke har set lillepigen hele dagen, så har han naturligvis savnet hende og vil hende rigtigt gerne, men hun skal lige have tid til at se ham an. Hun kan blive forskrækket, hvis han stikker hovedet for tæt frem eller hvis han ler højt og det er vigtigt at I prøver at aflæse hende signaler og ser hvor hendes grænse går. Det er et tidspunkt (kl. 17) hvor hun er træt og i forvejen fyldt op med masser af stimuli. Netop fordi hun hele dagen er så meget mere opmærksom på verden. Derfor skal der sidst på eftermiddagen ikke ret meget til at hun bliver overstimuleret og meget træt - det er dette tidspunkt man kalder for ulvetimen, og det rammer far desværre:o)
Måske kan I prøve at lade far give hende et bad om aftenen, hvis hun bades der, så de to har dette sammen. Hvis I er så heldige at I har badekar, så kan far gå i karbad med lillepigen - det kunne være en rigtig dejlig måde for dem begge at være sammen på og have kontakt på og mor kunne så få lidt frirum, for det kan man også trænge til:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske