Brev:
Udviklingskrise?
15. november 2007
Alder:
21 mdr.
Udviklingskrise?
Hej Helen,
Jeg ved ikke om vi naermer os to aars krisen herhjemme, hvis der er noget der hedder saadan, men Joahn er nu 21 maaneder og ALt er en kamp.
Han er tit sur og gal, kan vaere i fint humoer, og to minutter efter faar han et flip, og saa kan man bare glemme at faa ham til noget som helst. Han er begyndt at ikke ville spise, han har altid vaeret kraesen, eller i hvert fald vaeret meget bestemt med hvad han ville spise.
Nu er det kommet dertil at jeg tit hverken kan faa frokost eller aftemsmad i ham. Her til morgen ville han heller ikke spise, det har han ellers vaeret rigtig god til, problemet er jeg egentlig er ret sikker paa at han gerne vil spise, og han kan ogsaa godt lidt maden.
Jeg har bare paa fornemmelsen at han bestemmer sig for at det vil han ikke, saa bliver han sur og gal, naar jeg tilbyder ham noget, og saa begynder han at spytte mad ud, hvis jeg da har haft helt med at faa noget i ham, eller han begynder at lege, mose eller kaste med maden.
Saa tager jeg ham ned og lader ham lege, og saa far han ikke mad. Jeg vil ikke tilbyde ham noget andet, han faar altid forskellige ting at vaelge mellem paa tallerknen, baade rugboredshapsere, groentsager, smaa sandwich eller mini poelsehorn osv. Saa han har et valg, hvis det ene ikke er laekkert kan han spise noget andet.
Jeg syntes egentlig heller ikke vi koerer det op til en stor sag, han faar tilbuddet, og hvis han ikke vil spise saa tager jeg ham ned. Jeg har aldrig tvunget mad ind i munden paa ham.
Selvom vi proever at lade som ingenting, saa er vi desvaerre ikke upaavirket at det, saa maaske kan han godt maerke paa os at det er noget som han kan "bruge imod os", at han ikke vil spise....
Jeg ved ikke om vi bare skal vaere knald haarde, og sige "godt her er din mad, hvis du ikke spiser saa er det ok", og saa bare haabe paa at han spiser naar han bliver sulten nok....?
Derudover saa har han bare det vildeste temperament, naar tingene ikke gaar efter hans hoved, bliver han stiktosset, han skriger og hyler, banker hovedet ned i gulvet, ind i bordet eller ind i vaeggen, han bider, slaar og sparker.
Det kan jeg slet ikke klare, jeg bliver saa gal paa ham, men det er han total kold overfor.. Vi bruger lidt en skammekrog i hjoernet af stuen, hvor han sidder et minut. Han er godt klar over, at det ikke er saa godt at komme i skammekrogen, men det goer ham bare endnu mere hidsig. Saa jeg er ikke engang sikker paa at det lige er en god ide.
Jeg tror at hans anfald haenger sammen med at han ikke kan tale endnu, han har masser af kropssprog, pludre og siger ogsaa nogen ord nu. Problemet er saa at han er tre sproget, og det tager jo lidt mere tid for ham at faa styr paa det hele inde i hovedet. Det maa vaerer frustrerende for ham, saa det forsoeger vi ogsaa at sige til hinanden, naar boelgerne gaar hoejt herhjemme.
Men alligevel saa vil jeg bare ikke have at han skal tro at det er ok med den opfoersel. Helt aerligt saa syntes jeg at han er en vaerre moegunge nogengange. Det ved jeg godt at det ikke er saa godt at sige om sin egen lille guldklump, men saadan er det altsaa.
Jeg er klar over at han sikkert er ved at laere at blive sin egen lille person, og det er svaert, og jeg haaber at vi kan hjaelpe ham med det paa alle mulige maader, men lige nu er jeg koert fast i det, og haaber at du kan komme med nogen godt opdragelses inputs...
Jeg haaber at du kan kaste lidt lys over vores hverdag, desvaerre er vi nok koert lidt fast i det hele....
Paa forhaand tak
Lotte.