Svar: Leg i vuggestuen
15. november 2007
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære Frejas mor
Det må være lige oppe over med lillebror? Det bliver dejligt for jer:o)
Mon ikke Freja oplever den ændring det har været, at du nu har stor mave, der er ikke så god plads på skødet, du har ikke båret helt så meget rundt på hende som tidligere, måske har I arbejdet på at sætte børneværelset i stand, finde tøj frem osv. og Freja har på den måde helt klart fornemmet at tingene hjemme ændrer sig.
Derfor søger hun måske den anden pige, fordi det er let og rart. Hjemme skal hun bruge en masse ressourcer på at indstille sig på den nye situation, men i vuggestuen er det lettere at glide ind i mængden og bare lade den anden pige bestemme. Det er vel sådan set forståeligt nok og det er der jo ikke noget galt i, det bliver sandsynligvis mere udtalt når nu lillebror kommer - og jeg synes faktisk ikke at man skal problematisere det.
Jeg tror umiddelbart at Freja har behov for det frirum det er at lade sig følge af den anden pige og jeg synes ikke I skal gøre et stort nummer ud af det. Det er rigtig fint, at I er opmærksomme på, hvordan I kan styrke hendes selvværd, rose hendes person og støtte hende bedst muligt. Og jeg ved fra dine tidligere breve at I gør jer rigtig mange gode tanker omkring jeres datter og vil hende det bedste.
At vuggestuen i øjeblikket forsøger at skille de to piger lidt ad og forsøger at hjælpe dem med at få nye kontakter er også okay. I skal se det som noget positivt. Det er godt at institutionen gør det og interesserer sig for børnene og så må I se hvordan hun reagerer. Hvis hun bliver yderligere ked af ikke længere at kunne lege så meget med den anden pige, så må I drøfte med institutionen om ikke de skal have lov til at være mere sammen igen, men hvis hun får flere nye venner, trives med at få kontakt med andre, så er det jo godt. Man må altid forsøge sig lidt frem og tilbage med børn og fleksibilitet skal der være.
Jeg ser intet unormalt i at jeres datter søger de andre børn accept. Børn giver hinanden noget andet end vi voksne kan give dem og hun har naturligvis behov for at få deres accept. Det er vigtigt for børn at vide at andre børn kan lide dem, ligeså vel som det er vigtigt for børn at vide at de er elsket af deres forældre. Børn har behov for at indgå relationer med andre børn og skal lære af andre børn - lære hvordan man er en god ven, hvordan man skal gøre, hvis man gør andre kede af det, lære hvordan man spørger om man må være med i en leg osv. Det er en øvelse som jeres datter netop er begyndt på og hun lyder jo umiddelbart som om hun er god til og glad for at lege.
Det er helt naturligt at hun kan blive ked af det, hvis nogen tager legetøj fra hende, men det er også helt naturligt at blive ked af, hvis andre leger med noget, som hun har leget med tidligere. Hun er jo igang med at finde ud af "dit og mit" og netop ved at lære, hvordan man kan deles om tingene og lege sammen.
Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke - også med den nærtstående fødsel af lillebror:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske