Brev:
Afbrudt nattesøvn - igen
15. november 2007
Alder:
10 mdr.
Afbrudt nattesøvn - igen
Hej Helen.
Desværre er Caroline igen begyndt at sove dårligt om natten, så jeg har brug for din hjælp. Hun bliver 11 måneder i næste uge.
De sidste par uger er hun begyndt at vågne hver eller hver anden time og nogle gange oftere. Det starter hver aften kl. 22, hvor hun vågner og kalder på os. Hvis vi hurtigt kommer ind til hende ender det ikke i decideret gråd, så jeg tror ikke at hun har ondt. Når hun vågner, går vi ind til hende, giver hende sutten og går ud igen. Nogle gange brokker hun sig allerede, når vi er på vej ud ad døren og så går vi tilbage, giver hende en tår vand af sutteflasken, hvorefter hun falder i søvn igen. Men ofte går der kun 10 min. hvorefter hun igen vil have vand og sut for at falde i søvn igen.
Mange nætter skal vi derind 5-6 gange inden kl. er 24. Resten af natten vågner hun 3-4 gange og skal have sut+vand. Sidst på natten sover hun som regel et stræk fra kl. 4-7. Det undrer mig at hun sidst på natten godt kan sove tre timer i træk.
Caroline har aldrig sovet super godt om natten, men efter jeg stoppede med at amme (jeg ammer slet ikke længere) havde vi en god periode, hvor hun bare skulle have sut/en tår vand ca. 2 gange på en nat, hvilket jo var til at leve med. Når hun vågnede var det ofte nok med sutten, men nu virker det som om hun skal have sutteflasken med vand for at falde i søvn igen. Ofte drikker hun en hel flaske (330 ml) vand på en nat, hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt.
Jeg prøvede en dag da hun vågnede to gange omkring kl. 22, kun at give hende vand den første gang og anden gang bare sidde lidt hos hende med en hånd på hende og sige schyy etc. Det resulterede i, at hun vågnede meget og slet ikke ville sove igen. Det tog mig 2 timer at få hende til at sove igen. Jeg prøvede at give hende vand af kop, men det ville hun ikke have, så umiddelbart tror jeg ikke, at det er fordi hun er tørstig. Det virker jo også mærkeligt, hvis hun er tørstig med 10 minutters mellemrum. Det skal dog siges at hun også drikker meget vand om dagen – nok fordi hun stadig har lidt bøvl med hård mave og derfor har brug for væske. Hun vil ikke have mælk, men drikker mere end 660 ml vand på en dag.
Jeg har også overvejet om hun vågner, fordi hun er sulten. Hun har jo aldrig været den store spiser og de sidste 3,5 måned, har hun kun taget 500 gram på, hvilket jo er i underkanten, men ikke alarmerende (ifølge min SP), da hun heldigvis var godt i stand pga. amning. Da jeg ammede om natten oplevede jeg også i perioder, at hun vågnede hver time for at få sutten og jeg fandt ud af, at hun egentligt var sulten og at jeg bare udsatte spisningen ved at blive ved med at give hende sutten.
Indenfor den sidste måned er jeg stoppet med amning inden hun skulle sove + om natten samt jeg er stoppet med at give hende mos om aftenen (hun ville ikke have det længere), så hun nu i stedet får det samme mad som os. Det betyder, at hun ikke helt får så meget mad om aftenen som tidligere, da der ikke glider så meget ned på denne måde + at hun sjældent får kartofler, for det nægter hun at spise. Også selv om det er flødekar-tofler, forskellig slags sovs etc.
Vi prøver at følge den madplan du tidligere har sendt, men jeg synes ofte det er svært at få plads til så mange måltider (både i Carolines mave og i tidsplanen). For at du kan vurdere om hun vågner af sult, vil jeg lige opridse, hvad hun spiser på en gennemsnitlig dag:
Morgenmad kl. ca. 7.30: Havregrød med sveskemos lavet på 1,5 dl MME
Formiddag kl. ca. 9: Frisk frugt (er bange for at give bolle etc. da hun i forvejen ikke har så meget appetit til frokost)
Puttes kl. ca. 9.30 og sover 1,5-2,5 timer
Frokost kl. ca. 12: Bondebrød med diverse pålæg + lidt grøntsager (agurk, råkost, ærter/majs etc.). Hun spiser max ½ stykke brød og næsten ingen grøntsager. Har også forsøgt med rester fra aftensmaden, men hun spiser stadig meget lidt. Bondebrød er hun dog ikke særligt glad for og hun spiser mindst når det er dette der bliver serveret. Kunne man give hende noget andet (stadig sundt) brød? Hun er jo vild med boller, men det skal jo ikke erstatte rugbrød
Puttes kl. ca. 14-15 og sover som regel 1,5-2 timer (hvis hun sover for længe vækker jeg hende)
Eftermiddag kl. ca. 16: ½ bolle med smør + frisk frugt eller frugtmos (hun er ikke glad for yoghurt)
Aften kl. ca. 18: Vores mad: pasta, ris etc. med kød, grøntsager, sovs. Det er meget forskelligt hvor meget hun spiser, men generelt mindre end tidligere, hvor hun fik mos + smagsprøver af vores mad
Inden sengetid kl. 19.30: Hvis hun ikke har spist så meget til aften får hun en portion grød ellers lidt frugtmos (er ikke så meget for at give banan pga. maven og hun vil ikke have mælk)
Putning kl. ca. 20 (hun falder altid i søvn af sig selv meget hurtigt)
Umiddelbart synes jeg ikke at det gør en forskel om hun får grød inden hun skal sove eller ej. En enkelt gang vågnede hun dog kl. 21 og var meget ked af det. Hun havde ikke spist så meget til aften, så vi tog hende op og gav hende en portion grød. Herefter sov hun til kl. 3, fik sut og derefter videre til kl. 7. I dette tilfælde skulle man jo tro at det var pga. sult at hun vågnede.
I samråd med min SP prøvede jeg i går at give hende MME (grøn allomin), da hun vågnede første gang kl. 22. Her drak hun kun 25 ml og sov så til kl. 24, hvor hun drak 1,25 ml. Herefter vågnede hun hver time ind til kl. 4, så det virker jo ikke som om det gjorde den store forskel, men måske skal man prøve flere dage før det har en effekt? Hvad er din vurdering – spiser hun nok i løbet af dagen eller tror du hun vågner af sult?
Vil du sige at hun drikker for meget vand om dagen (660 ml ca.) og at det tager appetitten? Vi har jo egentligt været glade for at hun drak så meget vand, da det var godt for hendes mave, men hvis det tager appetitten, holder det jo ikke. Det skal lige siges at årsagen til, at hun får vand af flaske (frem for af kop) er, at hun får drukket mest på den måde, hvilket vi har vurderet var vigtigt af hensyn til maven. Men måske medfører flasken at hun får drukket for meget?
Jeg har også overvejet om hun vågner fordi der sker så meget for hende for tiden. Hun kravler stadig ikke (har haft en fysioterapeut på besøg, som konkluderede at hun har lidt hypermobile hofter), men hun er begyndt at komme baglæns på maven rundt og forsøger at komme op med numsen, så det kan jo godt være at det er det der spiller ind om natten. Ofte ligger hun også med hovedet helt oppe i hjørnet af sengen, så vi må hive hende ned igen.
Jeg kan også se i bogen ”60 vidunderlige uger”, at hun lige nu er i gang med et tigerspring, der f.eks. kan medføre afbrudt nattesøvn. I forbindelse med, at hun er vågnet så mange gange, har vi måske fået indført en dårlig vane med at give hende sutteflaske med vand, således at hun skal have den hver gang hun vågner. Tror du det er tilfældet? Hvis ja, hvad gør vi så?
Skal vi lave en kold tyrker (som da jeg skulle stoppe amning om natten)? Det vil helt klart koste blod, sved og tårer og medføre nogle hårde nætter (jeg prøvede jo forleden og hun græd i næsten 2 timer), men hvis det er nødvendigt for at få en god nattesøvn igen, vil vi jo gøre det. Hvis det er nødvendigt hvordan griber vi det så bedst an? Skal vi helt nægte hende vand om natten, kun give hende vand én gang eller hvad synes du? Skal vi hele natten igennem bruge f.eks. ”se-til metoden”?
Alternativt kan vi også blive ved med at gøre som vi gør nu, og håbe at det går over af sig selv når denne ”urolige periode” (tiger-spring) er overstået? Tidligere når hun har haft urolige perioder har jeg også været bange for, at hun var blevet afhængig af sutten, men pludseligt er det gået i sig selv og hun har sovet fint igen.
Hvad er din mening? Vågner hun pga. sult, tørst, motorisk uro eller af vane?
Ser meget frem til at modtage et (som altid) brugbart svar fra dig, da vi gerne snart vil have noget nattesøvn igen!
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
Tine