Svar: Afbrudt nattesøvn - igen
15. november 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med Caroline lige nu og at hun gennemgår en stor udvikling på mange punkter. Om hendes natteuro således skyldes sult, tørst, motorisk uro eller vane.... tja, jeg tænker faktisk et sammensurium af det hele:o)
I forhold til sult, så synes jeg at dagsplanen ser rigtig fin ud. Jeg synes det er fint at du tilbyder hende så stor variation som muligt og jeg synes også at godnatgrøden er en rigtig god idé. De dage, hvor I oplever at hun ikke har spist så meget til aften kan I give hende grød inden sengetid og de dage, hvor I umiddelbart fornemmer at hun ikke behøver grøden, må I prøve at undvære den. Hvis hun så vågner i løbet af aftenen, græder og virker sulten, så giver I hende grøden på dette tidspunkt.
Det har virket før og givet jer alle en meget bedre nat. Hun er glad for grød og der er ingen tvivl om at det mætter bedre end mælken for jeres datter. Samtidig er hun ikke særligt glad for mælk i det hele taget og sutteflaskerne skal også skrues ned og dem skal hun jo på sigt vænnes fra - så jeg synes ikke alternativet er en sutteflaske med mælk.
Med hensyn til tørst så lyder det jo af en del at drikke 600ml vand, men igen så skal hendes væskebehov også dækkes og det er som I skriver vigtigt i forhold til hendes mavefunktion og jeg går ud fra at hun ikke drikker så meget andet. Altså at det hun hovedsageligt drikker er den vand og det er jo godt. Det lyder umiddelbart heller ikke som om at det tager appetitten, jeg synes dog det var ønskeligt at hun i stedet for at drikke vand om natten, begyndte at drikke mere af det om dagen og det er så her vanen kommer ind.
Nogle børn får det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn, hvor de begynder at vågne op fordi de forventer noget bestemt og ikke kan sove videre uden. Det kunne godt lyde lidt som om at Caroline om natten har behov for at få lidt vand og sin flaske for at kunne sove videre, at det ligesom er blevet en vane for hende. For at ændre på dette, så kunne I måske forsøge at give hende mindre og mindre, så hun til sidst vil kunne nøjes med en slurk vand af en kop og tilsidst helt undvære. Samtidig skal I jo så sikre jer at hun drikker nok i dagtimerne. Altså at I ikke tager en 'kold tyrker', men i stedet forsøger at gøre indholdet i flaskerne mindre og mindre.
Motorisk uro hører alderen til og det faktum at hun nu er begyndt at bevæge sig mere omkring. Hun drømmer mere, flere oplevelser i løbet af dagen skal bearbejdes i søvne og det giver naturligt en større natlig uro. Børn øver sig også motorisk både når de er vågne og når de sover og møver rundt om natten i en sådan grad at de selv vågner af det og endnu ikke selv kan finde ud af at blive lagt i en god stilling. Det er derfor en periode, hvor man som forældre er nødt til at hjælpe barnet med at blive puttet og lagt ned igen og igen, indtil barnet motorisk selv mestrer dette også i søvne.
Med hensyn til rugbrød, så er dette jo et meget dansk fænomen og ikke noget man spiser særlig meget af andre steder i verden. Det er således ikke et must, at jeres datter skal have rugbrød, men det er vigtigt at hun får brød med højt fiberindhold. Når I vælger brød, så er det en rigtig god idé at vælge efter de lidt tungere brødtyper, altså brød som vejer lidt i hånden uden at de indeholder hele kerner. Du kan købe fiberrigt brød både hos bageren og i supermarkedet.
Tilsidst vil jeg lige sige at du jo har ret i at når børn tager disse udviklingsspring, så kan det nogle gange virke helt uoverskueligt, men nogle gange så løser tingene jo sig selv netop i takt med at barnet kommer igennem den fase. Så lad os da håbe at det er tilfældet for jer:o)
Rigtig meget held og lykke, håber jeg kom nogenlunde rundt om det hele. Fortsat god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske