Brev:
Spise- og søvemønstre
15. november 2007
Alder:
9 mdr.
Spise- og søvemønstre
Kære Helen.
Min datter på 9½ måned har længe været inde i en rigtig god rytme.
06.00/07.00 Vågner
07.00 Havregrød med frugt
09.30 Flaske og puttes til formiddagslur
12.00 Rugbrødhapsere med leverpostej og smøreost
14.00 Yoghurt eller brød og gnave af
15.00 Flaske og puttes til eftermiddagslur
16.30 Lidt at gnaske i
17.30 Grøntsagsmos med kød
20.00 Flaske og puttes til natten
Vi havde uden problemer fået hende vænnet fra at drikke mælk i løbet af natten.
Nu har hun så været syg med opkast og efterfølgende diarre og har derfor haft nogle nætter, der har været meget afbrudt af gråd. Og vi har mange gange måtte tage hende ind i vores seng. Hun har sovet i sin egen seng i eget værelse, fra hun var knap 3 måneder, og jeg sover elendigt, når jeg har børn liggende i sengen! Og det har heller ikke hjulpet på gråden, men vi har hurtigere kunnet trøste hende og give sut og sådan.
Sygdomsperioden har vel varet lidt over en uge, og det er en uge siden, at det er overstået. Og nu sover hun bare så elendigt om natten, må ofte ind i vores seng og vågner op 1 gang, hvor intet andet end end flaske kan få hende til at falde til ro - og den tømmer hun!
Det er bare rigtig træls, når nu vi lige havde fået hende vænnet fra den og bare havde nogle mega gode nætter med masser af søvn til hele familien :o)
Desuden spiser hun heller ikke så meget, som før, hun blev syg (måske hænger det sammen med natflaskeriet, eller måske er hun bare ikke så sulten som før...) Men jeg kan og vil ikke tvinge hende til at spise.
Vi har store problemer med at få hende til at spise forskellige ting - og det er ikke noget nyt. Vi har præsenteret hende for rigtig mange madvarer, men hun har - siden hun begyndte at spise skemad - været meget selektiv.
Det har aldrig været et problem med storebror, som bare spiste alt, hvad der blev serveret (han har så udviklet noget kræsenhed senere :o) ), og jeg troede ikke, at så små børn var så selektive med smagsoplevelser.
Hun spiser havregrød og nogle gange øllebrød. Hun spiser gerne bondebrød med leverpostej og smøreost naturel eller ananas og smørbart figenpålæg. Torskerogn nægter hun blankt at spise.
Hun spiser gerne kartoffelmos med alle mulige slags grøntsager og kød, vi har med succes også givet hende sauce, for at give hende nogle smagsoplevelser. Fisk har vi desværre ikke været så gode til at give hende i mosen endnu.
Hun gnasker også gerne agurk, gulerod, peberfrugt, pasta, riskiks og almindelige kiks - men det er ikke så meget af det, hun synker.
Vi kan ikke få hende til at spise hverken ris eller pasta som et selvstændigt måltid. Hun har et par gange nippet til risengrød, men det spiser hun heller ikke som et måltid.
Og jeg må indrømme, at jeg efterhånden også er lidt opgivende ifht. at tilbyde hende noget nyt, for hun reagerer nemlig på den måde, at får hun noget, som hun ikke kan lide, så lukker hun bare skuffen i, selvom jeg så efterfølgende tilbyder hende noget, som jeg ved, at hun kan lide! Og så spiser hun ikke noget, hvilket i allerhøjeste grad påvirker alles nattesøvn.
Ja, som du jo ved fra mine tidligere indlæg, så er det jo ikke en nem lille dame, vi har med at gøre :o)
Hun er naturligvis med tiden blevet nem på rigtig mange områder, og hun er bare et helt fantastisk dejligt barn!
Men det, som jeg har beskrevet her, giver altså mor og far grå hår i hovederne :o)
Hun arter sig som sædvanligt i løbet af dagen. Hun er dog begyndt at være meget sent oppe - er simpelthen ikke klar til at blive puttet kl. 20. Nogle gange er klokken næsten 22 - og der er bare alt, alt for sent.
Så nu er jeg begyndt at vække hende fra både formiddags- og eftermiddagslur, hvis hun sover mere end 1½-2 timer ad gangen. Og det virkede i hvert fald i går.
Jeg er ikke sikker på, at hun er klar til at nøjes med kun een lur, for hun kan næsten ikke holdes vågen om formiddagen - især ikke, hvis hun vågner kl. 06.00. Så hun puttes allersenest kl. 10.00. Så sover hun et par timer, men hun kan ikke holde helt til aften derfra.
Har du nogle gode ideer i forhold til denne problematik?
Jeg skal lige her til sidst nævne, at svesken ellers stortrives, og at hun ikke mangler noget - hun måler 77 cm og vejer 11 kg!
Håber, du har nogle gode råd til os.
Med venlig hilsen
Ermelin