Svar: Rengøring af kønsorganer
15. november 2007
Alder:
2 mdr.
Kære Karin
Alle danner smegma - både børn og voksne, piger og drenge. Smegma beskytter vores hud og hjælper med at opretholde en naturlig bakterieflora. Det er således naturligt, at der hos piger dannes dette hvidlige sekret omkring de indre skamlæber.
Smegma skal fjernes en gang imellem og dette gøres let med lidt lunkent vand. Hvis det ikke fjernes kan det som du skriver lugte dårligt og huden kan også blive irriteret. Det er dog vigtigt at man ikke overdriver med hygiejnen, da dette faktisk også vil medføre irritation.
De første dage lige efter fødslen, hvor barnet har fosterfedt forskellige steder på kroppen, så lader man fosterfedtet trænge ind, men herefter er det en god idé jævnlig at fjerne den smegma som sidder. Der kan ofte sidde lidt urin og lidt afføring, bakterier og det skal naturligvis fjernes.
Man kan en gang imellem bruge lidt intimsæbe, som har en hudvenlig pH, hvis man synes at barnet lugter meget eller hvis barnet har lidt tynd afføring, som ofte generer huden. Når smegma er fjernet dannes der hurtigt et nyt beskyttende lag, ligesom hos voksne.
Når drenge bliver gamle nok til at trække deres forhud tilbage, så er det vigtigt at man viser dem, hvordan de gør dette og vasker sig, netop for at fjerne den smegma, som også danner sig hos dem.
Fortsat held og lykke med hende:o) god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske