Brev:
Søvn og kræsenhed
16. november 2007
Alder:
2 år
Søvn og kræsenhed
Hej Helen
Jeg har brug for et godt råd.
Vores søn er nu 2 år, og har indtil for ½ år siden sovet godt. Det seneste ½ år har han haft opvågninger i løbet af aftenen og natten - ofte været vågen op til 2 timer og vil ikke sove igen. Kun hvis jeg har lagt mig til at sove sammen med ham på en madras i hans værelse. På det seneste sker dette 2-3 gange om ugen.
Han ligger sig altid pænt til at sove om aftenen i sin egen seng. Efter et par timer typisk vågner han op. Vi giver ham sutten og noget at drikke hvis han er tørstig. Og så fortsætter det ofte med at han ikke vil ligge sig til at sove. Desværre er han meget morsyg, så far duer ikke rigtig. Vi har forsøgt at skære igennem overfor ham for at vise at far også duer, men han vækker hele huset med sit skrigeri, så for ikke at hans søster kan få lov at sove, ender det som oftest med at jeg tager over.
Min mand og jeg er lidt uenige om fremgangsmåden. Han mener at vores søn har vænnet sig til at jeg ligger mig ind til ham på en madras. Det skal siges, at når han er faldet i den dybe søvn, løfter jeg ham altid op i sin egen seng, og jeg går tilbage til soveværelset. Min mand synes at vi skal tage kampen med ham og lade ham brokke sig, så han kan komme ud af vanen med at mor kommer ind og sover, hvilket han sikkert synes er hyggeligt. Og jeg har ikke noget imod at tage kampen, hvis jeg er sikker på at det hjælper. Det er også ved at være lidt hårdt for mig, da jeg efterhånden er ved at være i et stort søvnunderskud.
Har du nogle gode råd? Hvorfor vågner han så ofte op? Hvor længe står det normalt på?
Samtidig er han på det seneste blevet meget selektiv når han spiser aftensmad. Ganske få frugter og grønt samt ris vil han spise. Ingen kød mv. Jeg er begyndt at give ham vitaminpille for at sikre at hans behov bliver dækket. Hans storesøster har altid været en god spiser, så jeg ved ikke helt hvor hans kræsenhed stammer fra. Vi sørger altid for at der er noget som han normalt vil spise, men jeg har ikke lyst til at skulle stå hver aften og fremstille adskillige retter.
Jeg har overvejet at tilbyde ham havregryn med mælk, så han ikke går sulten i seng. Hvad gør vi? Mange siger at vi bare skal ignorere det, da det går over hurtigere, når han kan se at alle vi andre godt kan spise maden?? Men jeg synes at det er lidt svært.
Glæder mig til at høre fra dig.
Mange hilsner fra
En træt mor