Svar: Diverse spørgsmål ang. kost og søvn
16. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Planen du sender ser rigtig fin og alderssvarende ud og umiddelbart så burde din dreng ikke være sulten om natten, hvis han spiser som du beskriver i løbet af dagen.
Du har dog ret i at det naturligvis afhænger af, hvor store mængder han spiser og hvis han om aftenen afviser skemaden helt, så er der jo ikke noget at sige til, at han vågner og søger brystet mere om natten.
En normal portion ligger på mellem 1-2 dl. Nogle børn spiser kun 1, andre spiser 2 og det er helt okay. Sådan er børn så forskellige og det er fint nok. Det er således ikke sikkert at din dreng kommer til at høre til dem, der spiser rigtig meget.
Jeres sundhedsplejerske har fuldstændig ret i at hans vægring mod maden godt kan handle om hvis maden er for kedelig. Han har brug for rigtig mange smagsoplevelser nu og det er rigtig fint, hvis maden kan tage mere og mere udgangspunkt i det I spiser, så han på den måde får lidt sovs, lidt krydderi og naturligt mere smag. I kan også overveje om I en gang imellem skulle supplere med lidt mad fra glas, da mange børn faktisk rigtig godt kan lide dette og derfor spiser mere. Det betyder ikke at I kun skal give ham industrielt fremstillet mad, men brug det som et supplement ved siden af det hjemmelavede - det vigtigste lige nu er jo at han spiser, så I alle får sovet bedst muligt.
Du spørger til hans lure om dagen og gennemsnitlig vil jeg sige at børn i 6 måneders alderen sover 2 gange dagligt, ofte 3-4 timer i alt og om natten sover de 10-11 timer - altså sammenlagt ca 15 timer i døgnet.
Jeres dreng sover formiddagslur fra ca 10-12 og middagslur fra ca 15-17. Middagsluren ligger umiddelbart lidt sent i forhold til at han også skal i seng kl. 20, men hvis det fungere sådan er det jo fint. Om natten sover han fra ca 20-7.30 altså ca 11½ time, så sammenlagt hører han til de børn som sover en del. Hvis du således fornemmer at han kan klare sig med mindre og så få en mere rolig nattesøvn, så kan det være værd at forsøge med det.
Du skriver at du forsøger at holde ham sovende igennem skift af søvnfaser og det er rigtig fint at du kan det, men måske skal han have lov til at komme op lidt før og således sove lidt mindre om dagen.
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06-07 : bryst, hygge i sengen
Morgen ca. 08/08.30 : Havregrød, flerkornsgrød, øllebrød, evt. med frugtmos, og mme eller vand i kop.
Puttes til formiddagslur med amning ca 09.30-10 og sover her 1-1½ time
Frokost 12: Grøntsagsmos af forskellig slags, hjemmelavet eller industriel mos, mos med kød eller fisk - vand i kop, sidde med brødskorper og lignende i hånden
Puttes til middagslur 13.30 med amning, sover her 1½-2 timer
Eftermiddag 16.30: Amning og/eller grød af en eller anden slags, gerne med lidt frugtmos på, frisk frugt i hånden at sidde med selv. Frugtmos kan også gives med lidt mme på.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og mere og mere udgangspunkt i jeres mad, igen noget at sidde med i hånden selv. Vand af kop
Puttes til natten ca 19.30 med amning
Sen aften 23: Amning
Nat 24-06: Amning burde umiddelbart ikke være nødvendigt rent ernæringsmæssigt, hvis jeres dreng har spist efter ovenstående plan i løbet af dagen. Tryghedsbehovet kan dog godt være der:o)
Som I kan se har jeg indført et ekstra skemåltid og flyttet lidt på tiderne for middagslur. Jeg tænker at det ekstra måltid så han spiser 1 dl. 4 gange dagligt måske kan være godt for jer:o)
Til sidst vil jeg lige sige at der jo også kan være tænder på vej og det kan være derfor at han i øjeblikket søger brystet mere, er lidt ked af skemad, men faktisk gerne vil sidde med brødskorper og lignende i munden... bare en tanke:o)
Håber at I hermed er hjulpet lidt videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske