Svar: Igang med skemad, gylp og forkølelse
16. november 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Christina
Et af de første tegn på at barnet begynder at have behov for mere og måske anden mad, er at din dreng vil begynde at søge brystet mere hyppigt. Ofte om natten, hvor han tidligere har kunne tage et lidt længere stræk før han meldte sig, måske kunne sove 5 timer, så begynder han nu at være mere sulten og vil gerne spise tit.
I første omgang kan det være en god idé at forsøge at lægge mere til brystet. Det kan være et tegn på at mælkemængden skal sættes op og det er godt at forsøge dette først. Men hvis dette ikke virker, så vil det være tegn på at din dreng skal have lidt mere at spise.
Derudover er det en forudsætning at han kan holde hovedet selv og drejer sit hoved bevidst. Han skal også åbne munden og således have en bevidsthed om hvad det vil sige, at du nærmer dig med en ske. Mange forældre ser dette hos deres barn, når de giver d-dråber på ske.
Desuden er der så en interesse i generelt at følge lidt med i hvad der kommer til munden. Som du beskriver en spirende interesse for hvad I spiser og drikker. Hvis du sidder med ham på skødet og du tager noget fra en tallerken og putter i din mund, følger han så den mad med øjnene osv.
Det er godt at amme så længe det er muligt og begynder man på skemad, så bør man tidligst begynde når barnet er 4 måneder. Samtidig bør man ikke begynde senere end 6 måneder, netop fordi man skal udnytte den naturlige nysgerrighed som barnet har.
Som du beskriver din dreng lige nu, så lyder det som om at han ikke på nuværende tidspunkt behøver andet end din mælk og når han i løbet af den næste 1½ månedstid begynder at vise lidt mere behov for det, så kan du begynde direkte med grød. Der er ingen grund til at introducere ham for hverken flaske eller vælling, hvis du har det godt med at amme og gerne vil amme så længe som muligt. Hvis du derimod har et ønske om at stoppe amning, så vil det være godt at introducere en flaske inden han bliver for gammel, da han ellers vil fravælge flasken og kun vælge brystet, hvilket man jo ikke kan bebrejde ham:o)
Det er en god idé at starte med lidt grød af ris, majs, hirse, eller boghvede og begynde med 4-5 tsk til at starte med og give lidt vand af en kop ved siden af. Derudover vil det være godt at tilbyde brystet efterfølgende. I takt med at han bliver bedre til teknikken og du kan fornemme at hans mave kan følge godt med, så kan du give ham mere og mere af gangen.
Jeg vil anbefale dig at læse mine artikler: "Fra mælk til skemad og familiens mad", "Den første skemad" og "Mad fra 6-9 måneder" som du finder i min artikelsamling.
Med hensyn til gylp, så lyder det normalt. Prøv ikke at lægge ham på maven lige når han har spist og prøv at sætte ham lidt mere lodret op, når han spiser hos dig, så maden på den måde lettere holder sig nede i maven. Det at han nu er blevet så meget mere stærk og bruger sig selv mere motorisk, begynder at han også gylper lidt mere. Så længe det dog kun giver ekstra vasketøj og ikke påvirker hans trivsel, så er det dog sådan det må være:o)
Det er helt fint at du lader ham ligge hen over ammepuden, det kan mange børn rigtig godt lide - det er også et godt trick, til de børn som har lidt ondt i maven faktisk:o) Det er helt normalt at han ikke behøver bøvse hver gang han har spist. I takt med at børn bliver ældre, så bøvser de mindre og prutter mere - ligesom vi voksne:o)
Med hensyn til forkølelse, så er det jo årstiden for dette nu og selvom man ammer, så kan det være svært at undgå at barnet bliver lidt forkølet. Hvis vi voksne har været lidt forkølet eller barnet har været sammen med andre børn, så kan det meget let ske.
Når små børn bliver forkølede så får de ofte meget let feber og da små børn har et lidt umodent temperatur-reguleringscenter, så kan feberen faktisk godt stige helt op til 40 grader, selvom der 'kun' er tale om forkølelse. Det er fint at I har fået lidt næsedråber, du kan også dryppe hans næse med lidt saltvand eller lidt modermælk og suge snotten ud med en næsesuger, f.eks. lige inden amning, så han bedre kan spise. Det er også en god idé at hæve hovedgærdet så han ligger lidt højere med hovedet. Dette for at fremme vejrtrækningen, men det at holde passage i næsen forebygger også at forkølelsen udvikler sig til en mellemørebetændelse.
Forkølelse starter med at barnet bliver utilpashed, mere pylret og ked af det og så snue og tilstopning af næsen. Efter 1-2 dage løber næsen med klar væske, som senere kan blive tyk og gul. Barnet kan også hoste og nyse en del og de lidt større børn får ofte også ondt i halsen, når de er forkølede. Hvis din dreng bliver sløv eller får besvær med sin vejrtrækning eller hvis du bliver urolig overfor den høje temperatur, så skal du altid ringe til lægen med det samme.
Der findes ikke nogen behandling af forkølelse, det er tiden der må arbejde og det bedste du kan gøre, er at amme ham så meget som muligt.
Hvis der er tale om allergi, så vil barnet have andre symptomer. Der vil her være tale om løbenæse, hvor der hele tiden kommer lidt klar snot ud af barnets næse og også øjnene løber, barnet nyser. Næsen klør. Helt små børn vil ofte også have andre symptomer som udslæt eller eksem.
Hos jer lyder der umiddelbart til at være tale om en forkølelse og det kan sagtens vare 10 dage inden den er ovre. Husk at være meget opmærksomme på håndhygiejnen - vask jeres hænder og hans hænder grundigt ved hvert bleskift, når du har pudset næse osv.
Også en god weekend til jer herfra og fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske