Brev:
Forventninger til vores datter?
16. november 2007
Alder:
6 år, 6 mdr.
Forventninger til vores datter?
Jeg har en datter på 6 år, som er en sød og meget følsom pige, men som mange andre børn, har hun også temperament når det tager hende. Jeg synes at hun er en god pige, der som alle andre børn i den alder, naturligvis ikke gør alting korrekt.
Mit problem er, at min kæreste har, synes jeg, alt for store forventninger til hende. Han er ikke hendes far, men sammen har vi fået en lille pige for 5 mdr. siden, som hun er meget glad for og en super storesøster for. Hun er begyndt i skole i sommers og er her en rar pige med mange veninder, men en stor forventning til sig selv, om at kunne de ting som hun først skal til at lære.
Som du nok kan fornemme, er vi ikke enige om opdragelsen af en følsom pige på 6 år. Jeg mener jo ikke at en pige i den alder ”husker” alt det man prøver at lære hende. Som f.eks. at man ikke må snakke med mad i munden, selv at kigge efter ting inden man spørger, hvordan man sidder i sofaen osv. Hvor meget kan man forvente af en pige i den alder?
Min kæreste kan ikke forstå at han ”skal” sige det til hende hele tiden, især det med at snakke med mad i munden, mest fordi hun kunne holde det i en periode. Det resulterer i at han retter på hende stort set hele tiden, også mht. til ting som er bittesmå bagateller. Det jeg synes er det største problem er, at han faktisk ikke har ret meget anden mundtlig kommunikation med hende, end når han retter på hende. Han er ikke så god til at give hende noget positiv opmærksomhed. Som f.eks. når hun sidder og nusser lillesøster eller dækker bordet, som er en ”pligt” hun har, eller andre ting.
Det er som om han kun ser de negative ting ved hende og det synes jeg er dødærgeligt, da hun faktisk er en rigtig god pige. Jeg synes hun er begyndt at blive meget usikker på sig selv og er bange for at det skyldes denne situation.
Men når hun kun bliver mødt med negativitet, så vil jeg jo mene at det er meget naturligt at hun reagerer igen på samme måde. Det er så vores næste problem. Hun snerrer utroligt meget, men det er noget der er kommet lige så langsomt efter at vi er flyttet sammen med min kæreste. Førhen var hun en rigtig glad pige, stort set altid. Det er hun da også stadig i perioder, men ikke nær så meget, som hun var engang og det gør mig rigtigt meget ked af det! Vi (ham og mig) har snakket om det et utal af gange og han kan godt se, at han burde tiltale hende på en anden måde (tonefaldet er meget negativt) og at han burde lave noget sammen med hende, men det kommer lige som bare ikke længere end til at han kan se problemet!
Når jeg snakker med ham og giver ham råd/forslag omkring det, så bliver han lidt negativ, som om jeg belærer ham og det synes jeg jo ikke at jeg gør.
Der udover skal siges at han er rigtigt god med vores lille pige på 5 mdr., men det gør det jo bestemt ikke lettere i forhold til min store pige. Hun har godt nok aldrig nævnt det, men jeg tror at det må gøre ondt at se ham sidde og lege med lillesøster, når han aldrig gør noget med/for hende.
Vi har i fællesskab skrevet dette indlæg og håber at dit svar vil kunne ensrette vores opdragelsesmetoder lidt mere, udfra hvilket forventninger du mener man bør have til denne aldersgruppe.
På forhånd tak