Svar: Forventninger til vores datter?
16. november 2007
Alder:
6 år, 6 mdr.
Kære forældre
Tak for jeres brev. Når man er 6 år så sker der rigtig meget med en, både rent fysisk, men også det man kan kalde modenhedsmæssigt, som handler om hvordan barnet opfatter sig selv. Man kan sige at personligheden dannes allerede ved fødslen og den udvikler sig så resten af vores liv. Men lige netop nu, hvor jeres datter er begyndt i skole, har fået en lillesøster, skal bo sammen med mors kæreste osv. så er der rigtig mange ting, som vil påvirke hende og hendes billede af sig selv.
Selvbilledet dannes i høj grad af hvordan omgivelserne reagerer på barnet. Det er både hvordan I som forældre reagerer på de ting hun siger og det hun gør, men også hvordan de andre børn i skolen reagerer overfor hende. Nogle børn har let ved at få venner, andre har sværere ved det, nogle børn er meget stille, andre meget udadreagerende og deres måde at være på og måden de bliver mødt på påvirker deres selvbillede og dermed deres personlighed.
Det er meget vigtigt at skelne imellem selvtillid og selvværd. Det er to vidt forskellige ting. Selvtillid handler om det vi kan, det vil sige det ting som vi er gode til, de ting vi præsterer. Hvis man er god til at spille bold, god til at tegne eller andet, så har man selvtillid på disse områder.
Selvværd handler om at man synes man selv har værdi. Det handler om hvem man er og hvordan man forholder sig til sig selv. Børn får højt selvværd af at blive set og anerkendt af deres forældre, af at føle de er værdifulde.
Selvværd og selvtillid er altså to forskellige ting og det er vigtigt at man er bevidst om at god selvtillid på forskellige områder ikke give et bedre selvværd. Det er derfor også vigtigt at forældre er bevidste om at det at rose barnet kan give barnet masser af selvtillid, men at ros ikke behøver påvirke deres selvværd.
Jeres datter har brug for at vide at I elsker hende og ser hende som den hun er. Hun har behov for at føle sig set, at hun har en vigtig plads i familien, fordi hun er den hun er. Hun har brug for at I lytter til hende og prøver at forstå hende. Det at føle at man har værdi - "jeg har værdi fordi jeg er lige præcis mig" det er selvværd. Har man et højt selvværd, så ved man at man er god nok, selvom man har begået en fejl.
Man kan udmærket have visse forventninger til en pige på 6 år. Det kan være forventninger om at tage sit tøj af og på, om at hænge jakken op på knagen og ikke bare smide den på gulvet. Det kan også være "ikke tale med mad i munden" osv. Men samtidig skal man også huske på, at ting skal siges mange gange og det skal de, både fordi børn i den alder jo er meget impulsive og også fordi de jo ikke forstår vigtigheden i at gøre som vi voksne vil. Derfor skal der være plads til gentagelser og fleksibilitet.
Hvis jeres datter f.eks. har noget sjovt eller interessant, som hun gerne vil fortælle jer om aftenen og i sin iver begynder at fortælle med munden fuld af mad, så er det synd for hende hele tiden at irettesætte, for så bliver der fokus på det, som hun gør forkert i stedet for på det hun egentlig ville fortælle. Sådan har vi det også selv, hvis vi rigtig gerne vil fortælle noget vi har oplevet og så bliver afbrudt hele tiden, så gider vil tilsidst heller ikke sige noget, så kan det være lige meget og kan hurtigt få følelsen af at det vi fortæller og det vi vil, ikke har værdi.
Nogle gange kan man lave en ordning omkring bordet om hvis tur det er til at fortælle nu. far fortæller hvad han har lavet idag, mor fortæller hvad hun har lavet og storesøster fortæller hvad hun har lavet. Så er der taletid til alle og hvem der begynder kan variere. På den måde kan man godt med en 6 årig lave en aftale, vise at man gerne vil lytte og er interesseret og samtidig holde fast i regler om at når man ikke har taletid, så kan man spise og så skal man lytte til de andre.
Jeg tror I har fuldstændig ret i at det må være svært for jeres datter på 6 at se far sidde med lillesøster og lege med hende. Og jeg synes det vil være rigtig godt, hvis far og storesøster derfor kunne begynde at lave noget sammen, som kun er de to og samtidig noget som styrker.
Det er sådan at fysisk stærke børn er populære børn og derfor er det en rigtig god idé, hvis far f.eks. kunne begynde at spille bold med storesøster. Det behøver ikke være fodbold, det er en mulighed, men at spille bold kan også være at stå og kaste og gribe til hinanden. Store bolde og små tennisbolde. Det er en sjov leg, det er rigtig god træning - at kunne give selvtillid og at føle at far tager sig tid og gerne vil lære mig det og hjælpe mig med det, giver igen følelsen af at jeg har værdi. Det kan også være at cykle, hvis hun ikke kan det, at lære at løbe på rulleskøjter osv.
Børn spejler sig i os voksne og børn skal tales til, som vi selv vil tales til. Det er f.eks. ikke okay at sige at nogen er dumme, så sådan siger man ikke, hverken når man er barn eller voksen. Vi taler alle pænt til hinanden.
Børn skal også lære at se på andre, hvordan de har det og lære hvad de selv kan gøre og hvordan det de gør påvirker andre. I skolen har jeres datter måske allerede haft lidt om følelser. Tit snakker de i børnehaveklassen om "Hvad gør mig glad", "Hvad gør mig ked af det", "Hvordan kan jeg se om nogen er glade, kede af det, sure, overraskede" osv. Det er stadig rigtig svært for børn i de første klasser at sætte ord på disse ting og derfor er det også noget man bevidst arbejder med i skolen. Børn skal lære at sætte sig i andres sted og det tager tid at lære.
En god måde at få lidt indblik i og lære lidt om, hvad gør andre glade eller kede af det, er dog at I som forældre fortæller det. Det er derfor rigtig vigtigt at I fortæller jeres datter, hvor dejligt det er at I har hende, hvor glade hun gør jer, når hun hjælper med at dække bord. Ligesåvel som I skal fortælle hende, når I bliver ked af noget hun har gjort eller sagt. Og når man skal styrke børns selvværd, så plejer jeg at sige at det er rigtig vigtigt at rose processen og ikke resultatet. Det vil sige at når hun kommer og viser jer en tegning hun har tegnet, så skal I rose processen: "Jeg kan godt se at du har gjort dig rigtig meget umage med den regnbue, hvor har du brugt mange forskellige farver tusser" og spørg ind til - "hvordan kan det være at du valgte at male solen rød i stedet for gul".
Der er skrevet mange bøger om opdragelse og børns udvikling. En del af dem finder I i min bogguide. Der er også bøger som handler om familier med sammenbragte børn og det at skulle være stedforældre på fuld tid, måske det vil interessere jer at læse nogle af disse også.
Jeg håber dog at mine tanker her i dag hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat med begge jeres piger:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske