Svar: Søvnløse nætter - 19 mdr.
16. november 2007
Alder:
19 mdr.
Kære Anne
Jeg synes det er rigtig fint at I har taget jeres dreng ind i soveværelset og givet ham den tryghed, som han naturligt har haft behov for efter sygdom om indlæggelse. Det lyder dog nu som om at han nu ikke længere søger tryghed, men underholdning og derfor vil det være rigtig fint at I atter forsøger at holde ham sovende i hans egen seng.
Det betyder at I skal starte lidt forfra, sidde lidt mere hos ham, betrygge ham i at I er der, passer på ham, ikke forlader ham og fortæller ham at han trygt kan sove, hvor han er. Hans uro hænger også sammen med hans alder, hvor han drømmer mere og mange børn har netop i 1½ års alderen nætter med mareridtlignende drømme.
Det betyder at når jeres dreng vågner omkring midnat, så er det på grund af en drøm og her er det vigtigt at I betrygger ham i at han roligt kan lægge sig til at sove igen osv. Det kan nogle gange være en god idé at give lidt vand, da det at drikke lidt vand, får barnet til at vende tilbage til virkeligheden og således kommer væk fra drømmen, hvilket er en forudsætning for at kunne sove roligt igen.
Men masser af tålmodighed er vigtigt og så sidde hos ham, berolige og betrygge, det er vejen frem.
Rigtig meget held og lykke fortsat. Jeg håber at I slipper for yderligere sygdom her det næste stykke tid. Jeg ved at det er meget voldsomt at opleve sit barn have det så dårligt, som jeres dreng har haft det, og han har jo været syg af flere omgange her i løbet af efteråret. Så nu håber vi det er ovre for denne gang og gerne at han er frisk til forårets komme:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske