Brev:
Mellemmåltider?
17. november 2007
Alder:
7 mdr.
Mellemmåltider?
Kære Helen,
Tak for dine tidligere svar. De har alle været top-brugbare!
Her kommer endnu et par stykker…
Mellemmåltider?
Emil som nu er lige knapt 7 mdr er helt i gang med sine måltider. Han får morgenmad, frokost og aftensmad. Han spiser fint og meget af alt hvad jeg laver til ham.
Amningen er selvfølgelig blevet mindre men han bliver stadig ammet om natten, tidlig morgen, nogle gange inden sine lure og om aftenen inden sengetid. Det er dog tydeligt at han spiser meget midt på eftermiddagen mellem frokost og aftensmåltidet og virker altså ret sulten på dette tidspunkt.
Tit sætter jeg ham i stolen med agurkestave og tvebakker. Han nyder det meget.
Men hvornår vil det være på tide at give mellemmåltider? Hvornår kan disse lægges? Formiddag, eftermiddag?
Amningen går jeg ud fra stadig er vigtig og måske vil det presse endnu flere amninger væk, hvis jeg begynder at give ham noget midt på eftermiddagen?
Mht. forstoppelse…
Emil har været og er meget forstoppet…stadig. Han kommer dog af med noget hver dag men det er meget hårdt og knoldet og jeg må ofte hjælpe med en vatpind før det vil komme ud. Han virker ikke som om det piner ham i form af smerte, men jeg kan klart mærke på ham at det alligevel generer ham at være så fyldt op.
Jeg giver ham 8-10 ml lactulose i samråd med lægen, tilbyder ham rigeligt væske og ham bevæger sig meget nu. Synes ikke jeg kan gøre så meget mere.
Han får faktisk slet ikke de grødtyper som i starten men derimod mad med masser af fibre. Havregrød, øllebrød og grøntsagsmos. Kunne jeg give ham rent sveskemos som dessert?
Det med vatpinden gør jeg ofte dagligt…nogle gange flere gange dagligt endda.
Ser frem til dit svar.
Kærlig hilsen
Trine