Svar: Mellemmåltider?
17. november 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Mellemmåltider til et 7 måneders barn kan meget passende være brødskorper, ristede rugbrødsbjælker, stykker af frisk frugt og frugtmos af forskellige frugter og bær.
De fleste børn vil i 7 måneders alderen blive tilbudt 4 måltider skemad og derudover små mellemmåltider med ovenstående og vil så blive ammet måske 5 gange dagligt, nogle børn kan nøjes med 4 amninger i denne alder, men mellem 4-6 plejer at være rigtig godt. Det er godt at give barnet vand til måltiderne og samtidig også tilbyde brystet ind imellem - især, når der er tale om forstoppelse som hos jer. Når der er et tilbud, så kan barnet tage og er der ikke behov, så sige fra:o)
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning
Morgen 08: Havregrød, øllebrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos på. Vand af kop
Formiddag 9.30: Brødskorper, frugtmos (sveskemos kan være en god idé hos jer, hvorimod det kan være godt at holde igen med banan), frisk frugt, friske bær og lignende. Vand af kop
Puttes til formiddagslur og kan tilbydes amning inden og tage, hvis behov.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere udgangspunkt i det I spiser, kan få lidt at sidde med agurkestykker, kogte blomkål og broccolibuketter og lignende, vand af kop
Puttes til middagslur og kan igen ammes inden efter behov
Eftermiddag 15.30-16: Grød, evt. flerkornsgrød med frugtmos eller lignende, Igen få lidt frugtmos eller frisk frugt at sidde med i hånden. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad og således også ris, sovs, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk), millionbøf, boller i karry. laks og spinat og lignende. Meget gerne mad der smager af noget. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 20
Sen aften 23-24: Ammes
Nat 24-06: Så vidt muligt ikke amning
Som du kan se giver denne plan tilbud om 5 amninger ud over de 4 måltider skemad og hvis man tilbyder, så må man tro på at barnet har en naturlig evne til at sige til og fra.
Det er synd at Emil har så hård mave og jeg synes det er en rigtig god idé at forsøge med sveskemos og også anden frugtmos. Sørg for at grød kun udgør 2 af dagens måltider og resten er grøntsagsmos, så han også der får variation, sørg for at han får rigeligt med væske, både bryst, men bestemt også vand af kop. Du kan være nødt til at sætte ham op i laktulose, hvis ovenstående ikke er nok.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske