Svar: Småt spisende dreng
17. november 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Jeg kan også godt se at der er sket fremskridt siden du skrev sidst og at din dreng er begyndt at spise mere varieret og smage på meget mere, tygge i maden osv. og det er rigtig godt. Lidt fremskridt er bedre end ingen fremskridt.
Da han tilsyneladende er okay med at tygge nu, så tænker jeg om ikke du kan begynde at give ham små brødstykker med lidt smør og lidt forskelligt pålæg. Du kan lave ærte eller avokadomos og komme på, men kan også købe forskelligt smørbart pålæg - smøreost, sildepostej, leverpostej, smørbart torskerogn og lignende. Du kan prøve endten at give ham disse meget små bitte stykker i munden, som han så skal tygge - give ham dem med dine fingre eller med en gaffel.
Ved siden af skal du så også begynde at give ham andre stykker - det kan være små stykker af indmaden af en frikadelle, som kan være lavet både af kød eller fisk, det kan også være godt kogte pastaskruer og lignende, som han skal tygge sig igennem. Netop pasta og ris er jo meget godt til at give lidt fylde i maven.
Derudover tænker jeg at du så må supplere med lidt variation af endten grød eller grøntsagsmos - variere det så han ikke kun får grød, men samtidig også medtænke at han ikke skal gå sulten i seng. Og at du derved kan komme lidt væk fra natamning.
En anden faktor er at du nu er begyndt at give ham flaske i løbet af dagen og det betyder at han faktisk får en del mælk, som naturligt tager pladsen op for den egentlige mad og derfor også gør at han netop ikke spiser særlig meget. I forhold til hans alder så burde 3 flasker eller 3 amninger - max 4 faktisk være nok til at dække hans behov og du giver ham mælk 6 gange - det er faktisk i overkanten. Du skal derfor ikke være bekymret over at fjerne natamningerne eller alternativt at lade være med at give flaske om dagen, så han spiser mere rigtig mad der.
En plan for dagen til et barn på 8-9 måneder kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Amning/flaske
Morgen 08: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ½ banan eller anden frisk frugt, kan også få lidt frugtmos med mælk på, vand af kop
Sover formiddagslur
Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, ved siden af grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop. Og hvis han slet ikke vil have grøntsagsmosen ren, så bland evt. med lidt grød som du også forsøger en gang imellem nu.
Sover middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Lidt yoghurt naturel med drys, frugtmos, ½ banan, ½ bolle med smør. Vand af kop
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og ved siden af mad i stykker. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad, pastaskruer, ris, indmaden af en frikadelle osv. Giv evt. en portion frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten med amning/flaske og du kan overveje om du skal indføre en gang natgrød her, for at være sikker på at han ikke er sulten. Han kan jo godt lide grønden og tager den fint til sig. Så kan du give ham grød og så amme ham og putte ham.
Sen aften 23-24: Amning/flaske - afhænger helt af hvor meget han er ammet i løbet af dag og aften. Som sagt er 3 amninger/flasker ofte nok og når han tilmed får yoghurt ved siden af, så skal du være opmærksom på at han ikke får for meget mælk.
Som du kan se indeholder denne plan præcis det du gerne vil, nemlig amme tidlig morgen, aften og sen aften og jeg håber at min plan vil hjælpe dig til at se, hvordan du kan komme lidt videre. Hold fast i at der allerede er sket fremskridt og at I således er på rette vej og bliv så ved med at tilbyde så meget forskelligt som muligt. Og sørg så for at holde mælkeindtaget nede!
Fortsat held og lykke med det:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske