Brev:
Spiser næsten ikke noget
17. november 2007
Alder:
15 mdr.
Spiser næsten ikke noget
Kære Helen,
Det er ikke så længe siden, jeg skrev sidst ang. aftenmåltid mm. Det gik fint ganske kort, hvis jeg lod ham spise selv om aftenen, selvom der ikke kom så meget ned, som når jeg mader ham. Men der var mere ro ved bordet, og han så ud til at nyde det, selvom det er lidt svært for ham at styre det med gaflen, og egentlig mest bare hakker den ned i tallerken og bord, fordi han synes, det er sjovt.
Men det har nu udviklet sig, og han spiser ikke ret meget, og det er ikke kun om aftenen, det er hele dagen. Han spiser nu kun halvdelen af, hvad han plejer om morgenen. Han får enten havregryn med mælk på eller havregrød. Han elsker begge dele, og sidder og siger mmm-mmm, mens han spiser. Men det er som om, han har mistet appetitten.. til frokost spiser han ikke engang en lille halv skive rugbrød, måske kan jeg være heldig at lokke en kvart skive i ham.
Om efermiddagen plejede han at få en hel eller en halv bolle med et eller andet på, og så får han lidt frugt i løbet af dagen. Og så har vi jo aftenmåltidet, hvor jeg kan være heldig, at han spiser 2 skefulde. Jeg har virkelig prøvet at tilbyde ham lidt af hvert, samt at gøre det lækkert og indbydende at se på. Jeg har prøvet at give ham en hel simpel tallerken med kun 2 ting at vælge i mellem, og en tallerken med en masse og forskellige farver. Men der er intet, der fanger hans interesse.
Somme tider vil han gerne en lille smule yoghurt, inden han skal i seng, og andre gange nægter han, og jeg respekterer det, når han siger nej. Det eneste han er interesseret i at få, er æblejuice, hvilket han kun får i begrænsede mængder, da jeg ikke synes, han kun skal leve af det, og så tilbyder jeg ham vand el. mælk istedet, som han dog ofte siger nej til.
Han "snakker" tit om "mam-mam" i løbet af dagen, men hvis jeg så tilbyder ham noget, så vil han ikke have det.
Jeg er ved at blive en lille smule bekymret. Jeg var det ikke i starten, da jeg tænkte, at det nok bare var en fase. Men jeg synes, mængden af madindtag støt og roligt bare falder for hver dag der går. Det kan jeg ikke rigtigt lide. Som sagt troede jeg i starten bare, det skyldtes for megen opmærksomhed på ham, når vi spiste, eller at han måske bare selv skulle have lov til at sidde og spise. Men det har ikke hjulpet, han spiser stadig mindre og mindre, og når han selv sidder med maden, leger han bare med det, der kommer absolut intet indenbords.
Han kan sagtens sidde og lege med det i ½ time, uden han spiser noget! Hvis jeg prøver at give ham noget, samtidig med, han sidder og leger med maden, så afviser han det bare ved enten at ryste på hovedet, sige nej, eller snerpe munden sammen og trække hovedet væk. Hvad skal jeg gøre? Er det for tidligt at blive bekymret, eller skal jeg få ham undersøgt hos en læge?
Umiddelbart virker han meget tilfreds, men er dog blevet en smule mere pylret den sidste uges tid, og fra mandag til onsdag havde han mavekneb med meget luft i maven, som lugtede af rådne æg, når han pruttede. Han havde ikke spist noget udover det sædvanlige, og hans afføring var helt normal.
Jeg glæder mig til at høre fra dig
Hilsen Dorthe