Svar: Spiser næsten ikke noget
17. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Dorthe
Det er altid rigtig svært at vurdere herfra hvor jeg sidder og hvis du er i tvivl om din drengs trivsel og om hvorvidt hans indtag er i orden, så synes jeg da det er helt relevant at du snakker med lægen omkring det.
Jeg ved fra dine tidligere breve at I umiddelbart forsøger at gøre måltiderne hyggelige og jeg ved også at der i perioder har været en del fokus på Marcus, når I har spist. Især fordi I i øjeblikket bor hos dine svigerforældre og jeg tænker at det naturligvis også påvirker ham.
Det at børn ikke spiser kan jo være og er ofte et sammensurium af flere ting, det kan skyldes barnets udvikling, det kan skyldes sygdom, det kan være problemer i forældrenes parforhold, dårlig stemning, for stor fokus på barnets indtag, at barnet er blevet presset osv. osv. Der er rigtig mange årsager.
Selvom du har været med her i et stykke tid, så har vi to jo ikke mødt hinanden og jeg ved ikke hvordan du egentlig har det med den situation I står i lige nu. Det kan godt være at du og svigerforældre trives fint og får tingene til at køre, men helt ukompliceret er det sandsynligvis ikke og oven i det hele så skal Marcus jo passes, du skal tage din uddannelse osv. Og det kan alt sammen have betydning.
Du skriver at han er blevet lidt mere pylret - måske er der nogle kindtænder der driller, måske har han fået en maveinfektion og lidt ondt i halsen - alt sammen også noget som ikke er særligt befordrende for at spise.
Du må forsøge at tilbyde ham mad som er let tilgængeligt og give ham noget som du ved han kan lide, samtidig med at du også forsøger at give ham lidt nyt engang imellem. Du må forsøge ikke at gøre et stort nummer ud af det, men naturligvis også stille dig til rådighed og hjælpe ham, når han vil lade dig gøre det. Du kan evt. tage ham på skødet og lade ham spise fra din tallerken og du kan også være nødt til at give ham en portion grød inden sengetid, som du jo også har forsøgt.
Jeg ved at du gør dig rigtig mange gode overvejelser omkring hans madindtag og hvad du serverer for ham og hvordan og det er rigtig fint. Det er jo en balance med at nøde ham lidt og ikke presse ham for meget og det lyder umiddelbart okay det du forsøger. Det er som sagt okay at forsøge med lidt grød, lidt yoghurt og lignende, hvis han tager imod og accepterer det, men som du selv skriver, så skal et nej, jo også respekteres.
Hvis du er i tvivl om hans indtag er okay, så må du tale med lægen og drøfte det der. Men der skal jo meget til, at man går ind og gør noget og det lyder jo umiddelbart som om han trives, med det indtag han har.
Du kan supplere ham med ACD-dråber, hvis du gerne vil give ham lidt ekstra vitaminer eller tilbyde ham en vitaminpille dagligt. I givet fald skal du så sørge for at knække den i kvarte, så han ikke får den galt i halsen.
Jeg tror desværre ikke at jeg har så mange nye guldkorn idag, men håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske