Brev:
Søvn og vuggestuestart
18. november 2007
Alder:
15 mdr.
Søvn og vuggestuestart
Kære Helen
Hjælp! Jeg er SÅ træt.
Min datter er nu næsten 15 måneder. Der har været ok søvnperioder ind i mellem, men alt i alt har hun jo aldrig været den store sover.
For 2 uger siden startede hun i vuggestue, og nu er den helt gal.
Efter et par dage begyndte hun at vågne om natten og skrige i flere timer. Vi plejer at gå ind og give hende sutten og så ud igen normalt, men den gik ikke her. Der er ingen tvivl om, at hun blev bange, når vi gik ud af hendes værelse, hun begyndte at græde ligeså snart hun vågnede lidt op og fornemmede, at vi ikke var der.
Siden har vi prøvet flere modeller:
Flytte hendes seng ind til os. Den gik slet ikke, hun vågner bare man vender sig i sengen.
Sidde med hende i armene til hun sover godt. Gik heller slet ikke, vågnede så snart man lagde hende igen.
Nu prøver vi at tage hende ind i vores seng. Det gik et par nætter, men nu holder den slet ikke mere. Hun er VÅGEN, og i mange timer.
Jeg har helt mistet overblikket, fordi jeg er så træt. Hvad gør jeg? Jeg vil så gerne dække hendes tryghedsbehov, men jeg er også nødt til snart at få sovet lidt igen. Min mand og jeg deles om tjansen, så der er heller ikke meget at hente - han gør, hvad han kan.
I vuggestuen siger de, at min datter trives fint. Jeg ved, at hun græder, når de skal lægge hende til at sove. Det har jeg aldrig været den store tilhænger af, men de bliver hos hende, så vidt jeg kan forstå, og så kan jeg nok ikke bede om meget mere.
Er vuggestuen for meget for hende? Hvordan tror du vi kan få noget søvn igen? Før eller senere er vi jo nødt til at lade hende græde, det er det eneste der har virket før, jeg er bare så ked af at skulle det lige nu, hvor hun lige er startet i vuggestuen.
Der er vist hverken hoved eller hale i det her, jeg håber du kan hjælpe mig med at få lidt overblik og ideer til en plan.
Kærlig hilsen den meget trætte mor.