Svar: Søvn og vuggestuestart
18. november 2007
Alder:
15 mdr.
Kære trætte mor
Det er simpelthen så hårdt, når man oplever ens barn ked af det. Hvis børnene ikke har det godt, så har vi det jo heller ikke godt og jeg kan godt forstå du er træt og synes det hele virker lidt uoverskueligt:o)
Så vidt jeg husker så er din datter allerede omkring 1 års alderen overgået til kun at sove en gang dagligt, men jeg ved ikke hvad tid på dagen hun sover. Et gæt kunne dog være omkring middagstid, hvor hun vel så sover et par timer...?
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 08: Havregrød med mælk på og mælk af kop
Formiddag 9.30: Frugt, ½ banan, ½ bolle eller lignende. Vand af kop
Frokost 12: Rugbrød med tilbehør af kogte pastaskruer, kogte ærter, majs, gulerod osv. Rester fra aftensmaden som små stykker frikadelle, kylling og lignende. Vand af kop
Sover herefter middagslur
Eftermiddag 15: En portion tykmælk med drys, ½ bolle med smør, frisk frugt, vand af kop
Før aftensmad 16.30-17: En tallerken med lidt forskelligt grønt, lidt brød, frugt, eller hvad I nu har.
Aften 18: Aftensmad som i andre spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs, grøntsager. Evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert. Mælk af kop
Puttes til natten og hvis hun virker sulten, så indfør evt en godnatgrød, som hun får inden sengetid, hvis hun ikke har spist særlig meget til aften. Ellers så giv hende en kop lun mælk og lidt banan. Læs en godnat historie og få hende til at falde til ro ved det.
Hun skal puttes i sin egen seng og I skal sidde hos hende til hun sover. Hun skal føle sig 100 pct tryg ved at sove der og hun skal lægge sig ned og lytte til den historie I læser højt. Hvis hun griner og pludrer og underholder, så bliver I nødt til at gå og så må I gå til og fra. Hele tiden betrygge hende i at hun roligt kan lægge sig til at sove, at I passer på hende og er der for hende, men at I fortsat mener at hun skal lægge sig ned og putte nu. Nogle gange må man gøre begge dele - sidde lidt, gå lidt til og fra, sidde lidt igen.
I kan også gøre det at I tager noget strygetøj med op på værelset og stiller jer og stryger imens hun skal sove. Så er I til stede, kan med jeres stemme berolige hende og fortælle hende at hun skal lægge sig ned, sove nu, og at hun trygt kan sove, fordi I passer på hende. Det at hun selv er med til at lægge sig ned og selv skal lade roen komme over sig, kan være et vigtigt led i det at lære at sove selv.
Jeg håber at en af ovenstående løsninger vil hjælpe jer videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske