Svar: Cirkus hver aften
18. november 2007
Alder:
6 mdr.
Kære forkradsede mor
Det lyder som om at din datter har rigtig meget uro i sine arme, når hun skal sove og det er ikke usædvanligt at opleve dette hos børn. Nogle børn bakser med armene, andre drejer hele kroppen fra side til side, nogen virrer med hovedet, andre bevæger deres ben osv osv.
Det er en rigtig god idé at svøbe barnet, fordi det hjælper barnet til at finde en fysisk ro, men det lyder som om at din datter er utilfreds med dette. I stedet tænker jeg at du kan forsøge at holde hende i begge hænder, altså uden at holde hende fast, så giver hende to hænder at holde i, som så giver hende den tryghed og fysiske kontakt, som hun har behov for.
En anden mulighed er at du forsøger at lægge hende til at sove på endten siden eller maven. Hvis hun ikke selv kan vende sig selv, så kan du gøre det, når hun er faldet i søvn, men mange børn finder faktisk større fysisk ro ved at blive lagt på f.eks. maven og det er okay med den alder din datter har.
Ellers er det måske ved at være tiden til at hun skal puttes i sin egen seng og lære at falde i søvn der med dig ved sin side, så du ikke længere skal dænges til med kradsemærker:o)
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske